کار خودروسازان برای پیش‌فروش خودروها سخت‌تر شد

0 787
شرط جدید سازمان استاندارد برای پیش‌فروش خودرو به خودروسازان ابلاغ شد. براساس این شرط خودروهایی با ماندگاری بیش از دو ماه در پارکینگ خودروسازان بایستی پیش از تحویل به مشتری مجددا مورد ارزیابی کیفی قرار گیرند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که کار پیش‌فروش‌های یکساله برای خودروسازان سخت‌تر خواهد شد.

این شرط جدید در حالی به خودروسازان ابلاغ می‌شود که تا پیش از این سخت‌گیری‌های چندانی برای پیش‌فروش خودرو وجود نداشت اما حادثه بهبهان سبب شد که سازمان ملی استاندارد ایران در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ۱۵ قانون جدید را به خودروسازان ابلاغ کند.

ششم ماه جاری بود که سازمان ملی استاندارد ایران پس از اتمام مهلت یک ماه برای ارتقاء و افزایش کیفیت و ایمنی خودروها، ۱۵ مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی را ترسیم و برای اجرا از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان ابلاغ کرد؛ براین اساس خودروسازان با حضور در سازمان ملی استاندارد ایران، متعهد به اجرای کامل این تکالیف شدند.

در بند (۲) این ۱۵ قانون تأکید شده است که چنانچه فاصله زمانی تولید خودرو تا عرضه آن به نمایندگی‌های فروش و تحویل به مشتری، طبق گزارش شرکت بازرسی، بیش از دو ماه باشد خودروسازان مکلف‌اند بلافاصله از طریق شرکت بازرسی طرف قرارداد نسبت به بازرسی از تمامی خودروهای مزبور از لحاظ سلامت قطعات لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری باتری، شن‌زدگی، فرورفتگی بدنه و سایر آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی اقدام کرده و گزارش حاصله را به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه کنند.

همچنین در بند (۶) این ابلاغیه عنوان شده است که خودروسازان متعهد شده‌اند تا پیش از اخذ تأیید نوع، از پیش‌فروش خودروها اکیدا خودداری کرده و به‌محض تعلیق یا ابطال تأیید نوع، هرگونه فعالیت تبلیغاتی را متوقف کنند.

به‌‌طور قطع خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش خود، از خودروهای تولید ماه‌های پیش‌تر هم استفاده می‌کنند و طبیعتا تمامی خودروهای تحویلی، تولیدی همان ماه نیستند. با این اوصاف و با در نظر گرفتن نوع و تعداد خودروهایی که در پارکینگ خودروسازان دپو شده است به نظر می‌رسد کار خودروسازان سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.