تنبیه جدید پلیس در انتظار متخلفین تغییر پلاک

0 659

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، از تشدید مجازات تخلف تغییر پلاک در سال جاری خبر داد. اعمال هرگونه دستکاری و تغییر در پلاک وسایل نقلیه، اعم از موتور، سواری، وانت و … نقض قانون به حساب می‌آید و پلیس بدون شک با متخلف برخورد خواهد کرد.

پلاک خودرو، وسیله‌ای برای شناخت مالک به شمار می‌آید و دستکاری آن همانند جعل هویت است. رانندگانی که به هر دلیل اقدام به تغییر پلاک وسیله نقلیه خود می‌کنند، در صورت تشخیص توسط پلیس به کلاس‌های توجیهی و اجباری فرستاده می‌شوند.

دعوت به کلاس‌های اجباری از طریق پیامک برای فرد متخلف ارسال شده و در صورت حضور، از وی تعهد گرفته می‌شود تا دیگر تخلف تغییر پلاک را تکرار نکند. مجازات تخلف تغییر پلاک پس از دادن تعهد، ثبت ممنوعیت خدمات روی پلاک متعلق به فرد متخلف و ارجاع به مراجع قانونی است.

جریمه پوشش پلاک در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲، جریمه پوشش پلاک ۶۰ هزار تومان اعلام شده است. همچنین مخدوش کردن یا دستکاری پلاک طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جرم به حساب می‌آید و از ۶ الی ۱۲ ماه حبس به‌دنبال دارد.

بر اساس گزارش پلیس راهور تهران بزرگ، آمار مربوط به تخلف پوشش پلاک توسط موتورسواران و خودروسواران در سه‌ماهه نخست سال جاری، به ترتیب حدود ۹ و ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. طبق این گزارش، در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۳۳ هزار موتورسوار و ۴۰ هزار خودروسوار اقدام به پوشش پلاک وسیله نقلیه خود کرده‌اند.

البته این رقم دال بر تمایل بیشتر افراد به پوشاندن پلاک خودرو نسبت به سال گذشته نیست. بر اساس گفته معاون آموزش و فرهنگ پلیس راهور، دقت و جدیت پلیس در تشخیص تغییر پلاک وسایل نقلیه افزایش یافته است. بدون تردید این جدیت در شناسایی متخلفین و پیگیری مجازات تخلف تغییر پلاک وسایل نقلیه، رغبت افراد به دستکاری پلاک را کاهش می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.