مبارزه با کلاهبرداری با راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرویی

0 495

سامانه ثبت معاملات خودرو به‌عنوان رویکرد مؤثر برای سوءاستفاده از سامانه یکپارچه تخصیص راه‌اندازی شده و به‌زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. جزئیات و اهداف سامانه ثبت معاملاتی خودرویی را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جزئیات و اهداف سامانه ثبت معاملاتی خودرویی

سامانه یکپارچه فروش به‌عنوان یک بستر مشترک و منصفانه برای عرضه شفاف خودرو راه‌اندازی شده است. با این وجود، این سامانه نیز همانند بسیاری از سیستم‌های دیگر شامل قوانینی می‌شود که افراد سودجو و کلاهبرداران بالاخره راه‌حلی برای دور زدن آن‌ها پیدا می‌کنند. نداشتن پلاک فعال، یکی از شروط ثبت‌نام خودرو از طریق سامانه یکپارچه است که دلالان به راحتی و با پرداخت پول به افرادی که پلاک فعال ندارند، آن را دور زده و در طرح‌های فروش شرکت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف سامانه ثبت معاملات خودرویی مبارزه با چنین قانون‌شکنی‌هایی است.

خرید و فروش تمام خودروها اعم از نو و کارکرده در سامانه ثبت معاملات خودرویی صورت می‌گیرد. بدین ترتیب، فرایند معامله خودرو به‌واسطه سیستم جدید شفاف‌تر شده و نقل‌وانتقال خودرو در فضایی امن انجام می‌شود. قراردادهای نقل‌وانتقال خودرو از حالت دستی و دلبخواهی خارج شده و تمام قولنامه‌ها به‌صورت یکسان و مطابق با اصول مشخص تنظیم می‌شوند.

یکی دیگر از اهداف سامانه ثبت معاملات خودرویی مبارزه با پول‌شویی و فرار از مالیات و به‌طور خاص، اجرای دقیق و به‌موقع قانون جدید مالیات بر عایدی است که روی هر نوع سرمایه‌ای، اعم از خودرو، ملک، طلا، ارز و … اعمال می‌شود.

سامانه ثبت معاملات همچنین دسترسی به اطلاعات صحیح درباره خودرو و طرفین معامله را فراهم آورده و از انجام هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده جلوگیری می‌کند. در این سامانه، عملیات متعددی برای تأیید هویت افراد انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خود اظهاری متقاضیان اشاره کرد. همچنین اطلاعات از خودروسازان و ارگان‌های دیگر دریافت و در سامانه ثبت می‌شود.

قوانین و مقررات مختلف کشور مثل قانون مبارزه با پول‌شویی، قانون مالیات‌های مستقیم، قانون بودجه سال ۱۴۰۲، همگی در برنامه‌ها و اهداف سامانه ثبت معاملات خودرویی لحاظ شده‌اند. این سامانه همچنین طبق دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری شورای رقابت به‌روزرسانی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.