اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

انتقال مالکیت خودرو از سال آینده به صورت آنلاین خواهد بود

در نشست اخیر مجلس شورای اسلامی موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و بندهای اصلاحی متعددی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اضافه شد که یکی از آن‌ها به نقل و انتقال آنلاین مالکیت خودرو اشاره می‌کند.

فرایندهای مربوط به نقل و انتقال سند خودرو تا به امروز حالتی غیریکپارچه داشته و بخش عمده‌ای از آن به‌صورت حضوری انجام می‌شود. با بند جدیدی که به تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ اضافه شده، فرماندهی انتظامی کشور موظف است سامانه یکپارچه‌ای را برای تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت راه‌اندازی کند تا به وسیله آن بتوان عمده مراحل نقل و انتقال مالکیت را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام داد.

بند (د) تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ چه می‌گوید؟

بند (د) تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه‌ای، به نقل و انتقال آنلاین مالکیت خودرو از سال آینده اشاره می‌کند، به‌طوری که برخلاف روند فعلی، عمده مراحل به‌صورت اینترنتی بوده و تنها فرایندهای احراز هویت افراد، بررسی اصالت خودرو و فک و نصب پلاک مستلزم مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک هستند.

بر اساس قانون جدید، تعویض پلاک تنها در مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی انجام می‌شود. فرماندهی انتظامی موظف است هزینه تعویض پلاک را مطابق با جدول شماره (۱۶) این قانون، از متقاضی دریافت کرده و پس از پرداخت مستقیم سهم مؤسسه ذی‌ربط، مابقی آن را نزد خزانه‌داری کل کشور (به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره (۵) این قانون) واریز کند.

در حال حاضر متقاضی برای تعویض پلاک نیازمند مراجعه به وب‌سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور و پرداخت هزینه‌های مربوطه است. فرایندهای بعدی با مراجعه حضوری فروشنده و خریدار به مراکز تعویض پلاک صورت می‌گیرند که بسیار زمان‌بر است. در این میان هنوز هم بسیاری افراد در مورد گرفتن کارت سبز و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان جهت انتقال سند وسیله نقلیه دچار سردرگمی هستند. نقل و انتقال آنلاین مالکیت خودرو موجب سرعت بخشی به کارها شده و از اتلاف وقت فروشنده و خریدار جلوگیری می‌کند.

/blog/news-online-transfer-of-car-ownership/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید