مخالفان طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو چه کسانی هستند؟

0 864
زمانی که مجلس طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو را به تصویب رساند کمتر کسی تصور می‌کرد که صف طویلی از مخالفان پیاده‌سازی این طرح تشکیل شود. اما حالا روز به روز بر تعداد مخالفان این طرح افزوده شده و احتمال منتفی شدن آن نیز بالاست.

وزارت صمت در ابتدا و در زمان تصویب اولیه این طرح موضع نامشخصی در مقابل آن به خود گرفت اما پس از مدتی اعلام کرد تا زمانی که تعادل ارزی در کشور ایجاد نشود، واردات خودرو صحیح نیست و مخالف پیاده‌سازی آن است. هرچند وزارت صمت بر این موضع نیز تاکید داشت که در صورت تصویب شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو به‌طور قطع آن را اجرا خواهد کرد.

به‌تازگی بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که مخالف استفاده از ارزهای صادراتی برای واردات خودرو است چراکه اولویت‌های دیگری برای واردات وجود دارد. البته هنوز هم براساس این طرح، آزادسازی واردات تعهد ارزی خاصی را برای بانک مرکزی ایجاد نمی‌کند اما به هر صورت سیاست بانک مرکزی به‌سمت آن است که ارزهای صادراتی را برای اولویت‌های دیگری در نظر بگیرد.

در کنار بانک مرکزی برخی از اعضای شورای نگهبان نیز صراحتا مخالفت خود را با آزادسازی واردات خودرو اعلام کرده‌اند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز چندان میلی به پیاده‌سازی طرح مذکور ندارد و بارها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرده که مخالف پیاده‌سازی آن است.

به نظر می‌رسد روزبه‌روز بر تعداد مخالفان طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو افزوده می‌شود و به همین جهت نیز احتمال آنکه این مصوبه دوباره در مجلس تصویب شود و به مرحله پیاده‌سازی نهایی برسد، چندان بالا نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.