مجلس با واردات خودروهای کارکرده موافقت کرد

0 3,040

اواخر بهمن‌ماه بود که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، از امکان ورود خودروهای دست‌دوم و کارکرده خبر داد. ولی حالا موافقت مجلس با ورود خودروهای کارکرده در نشست علنی اخیر، مهر تأییدی بر روش جدید واردات می‌زند.

بر اساس بند جدید، وزارت صمت مجاز است به‌منظور بهبود و توسعه وضعیت حمل‌ونقل عمومی کشور، تنظیم و کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا در بازار، بهبود مصرف سوخت و همین‌طور کاهش آلودگی هوا و سوانح رانندگی، انواع خودروهای سنگین و سبک با طول عمر کمتر از ۵ سال را وارد کشور کند. به بیان دیگر، وزارت صمت به شرط اخذ مجوز و تأیید از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، می‌تواند خودروهای متنوع از جمله کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و خودروهای سواری با کارکرد کمتر از ۵ سال را وارد کشور کند.

عرضه محموله‌های وارداتی جدید

موافقت مجلس با ورود خودروهای کارکرده و دست‌دوم و تأیید آن در قالب یک بند الحاقی در تبصره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به این معنی است که به‌زودی شاهد عرضه محموله‌های وارداتی جدید خواهیم بود. بودجه واردات در سال آینده نیز بیشتر می‌شود و امید است که جواز ورود خودروهای دست‌دوم بتواند میزان عرضه در بازار را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد، تا بلکه بازار به تعادل برسد. تعادل در بازار به معنی کاهش یا حداقل ثبات قیمت خودروها بوده و فرصت مناسبی را در اختیار خودروسازان داخلی قرار می‌دهد تا برای افزایش تیراژ، برنامه‌ریزی کنند.

حال که ورود خودروهای کارکرده توسط مجلس به تأیید رسیده، وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرداری، امور اقتصادی و دارایی و همین‌طور سازمان برنامه و بودجه کشور موظف هستند آیین‌نامه اجرایی آن را با تأکید بر لزوم تأمین قطعات و خدمات پس از فروش تهیه کرده و جهت تصویب در دسترس هیئت وزیران قرار دهند. طبق وعده وزارت صمت، سال آینده تحول چشمگیری را در بازار خودرو کشور شاهد خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.