انتقاد رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از عملکرد شورای رقابت

0 1,005

اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برخلاف عقیده شورای رقابت، صنعت خودروی کشور را یک صنعت انحصاری ندانست و از اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کرد.

صنعت خودرو انحصاری نیست!

طبق اظهارات رئیس کمیسیون صنایع مجلس در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو، انحصار به معنی تک‌منبع بودن در تولید است، حال‌آنکه شرکت‌های تولیدکننده دولتی و خصوصی متعددی در کشور فعالیت می‌کنند. بنابراین صنعت خودروی کشور انحصاری نیست و اجرای قیمت‌گذاری دستوری به‌غیر از تحمیل زیان به تولیدکنندگان و برهم‌زدن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار، هیچ پیامد دیگری به‌همراه ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مخالفت مجلس با قیمت دستوری و تصمیم‌گیری یک‌جانبه شورای رقابت، از فعالیت تولیدکنندگان بخش خصوصی تمجید کرده و از دولت خواسته هرگونه سوء رفتار با هدف ممانعت از تولید را شناسایی و پیگیری‌ها و اقدامات لازم را انجام دهد تا قطعه‌سازان و خودروسازان کشور بتوانند از حداکثر ظرفیت تولیدی خود استفاده کنند.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به افزایش توان بخش خصوصی و بهبود کیفیت و کمیت در تولید، از دولت خواسته تصدی‌گری در صنعت خودرو را کاهش دهند و در عوض وظایف مهم‌تری همچون هدایت، نظارت و حمایت را به‌نحو احسن انجام دهند.

شورای رقابت از بهمن‌ماه گذشته، به موضوع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی ورود پیدا کرده و با افزایش قیمت تولیدی خودروهای داخلی و کاهش قیمت خودروهای مونتاژی، موج عظیمی از مخالفت‌ها را چه از جانب خودروسازان و چه از جانب مصرف‌کنندگان به‌وجود آورد. البته این تغییر قیمت به‌هیچ‌وجه نتوانست بهبودی در صنعت و بازار خودرو به‌وجود آورد، چراکه اکثر مشکلات ریشه در استراتژی قیمت‌گذاری دستوری و کنترل نحوه عرضه خودرو توسط شورای رقابت دارد. حال باید دید که آیا مخالفت مجلس با قیمت دستوری می‌تواند تغییری در این شرایط و عقب‌نشینی شورای رقابت ایجاد کند یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.