برش‌هایی از گزارش سال ۱۴۰۲ کارنامه؛ بازار راکد اما همچنان گران!

0 743

کارنامه، پلتفرم آنلاین معاملات خودرو، دومین گزارش سالانه خود را با تمرکز بر شاخص‌های عرضه و قیمت، سلامت خودروهای موجود در بازار و بررسی عملکرد کارنامه در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد. این گزارش با تحلیل ۷.۵ میلیون آگهی در پلتفرم‌های انتشار آگهی و ۲۲۱ هزار خودرویی که کارنامه در معاملات آن‌ها طی سال گذشته نقش داشته، تهیه شده است.

دانلود نسخه کامل «کارنامه خودرو ۱۴۰۲»

نکات کلیدی گزارش کارنامه در سال ۱۴۰۲

بررسی اجمالی گزارش کارنامه در سال ۱۴۰۲ چند نکته کلیدی را نشان می‌دهد:

  • ثبات نسبی قیمت: در سال گذشته، قیمت خودرو نوسانات چندانی را تجربه نکرد و شاخص قیمت تنها ۲ درصد افزایش یافت.
  • رکود بازار: بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ با رکود نسبی روبه‌رو بود و عرضه در سطح ثابتی باقی ماند.
  • کاهش قیمت نیمی از خودروها: تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ قیمت ۵۰ درصد از خودروهای موجود در بازار، بیش از ۵ درصد کاهش یافت.
  • ثبات قیمت ۳۵ درصد از خودروها: براساس اعلام کارنامه، ۳۵ درصد از خودروها در سال گذشته با تغییرات جزئی قیمتی روبه‌رو بودند.
  • افزایش قیمت ۱۳ درصد خودروها: تنها ۱۳ درصد از خودروها در سال ۱۴۰۲ رشد قیمتی بیش از ۵ درصد را تجربه کردند.

تأثیر عرضه خودروهای داخلی و مونتاژی بر شاخص‌ها در سال ۱۴۰۲

گزارش کارنامه نشان می‌دهد که عرضه ۱۰۰ هزار خودروی مونتاژی و داخلی در سامانه یکپارچه نتوانسته روند جدیدی در عرضه خودرو ایجاد کند و شاخص عرضه در پایان سال ۱۴۰۲، به همان سطح ابتدای سال بازگشته است. همه این‌ها به معنی ثبات عرضه با وجود ورود خودروهای جدید است.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ سالی کم‌تحرک و با نوسانات قیمتی اندک را تجربه کرد.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲-۱

ثبات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ به نفع خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی بود، اما برای کسانی که با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو کرده بودند، چندان سودآور نبود.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۲

گزارش سالانه کارنامه از وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ تصویری از بازاری راکد با قیمت‌های بالا، به‌ویژه برای خودروهای صفر و وارداتی ارائه می‌کند. متوسط قیمت معاملاتی خودروهای صفر و کارکرده در اسفند ۱۴۰۲ چیزی حدود ۷۰۹ میلیون تومان بود؛ در‌حالی‌که این رقم برای خودروهای وارداتی به ۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان می‌رسید. قیمت بالای خودروهای وارداتی باعث شده است که این خودروها برای بسیاری از مردم دست‌نیافتنی باشند؛ به‌طوری‌که حتی ارزان‌ترین خودروی وارداتی (زوتی DL5) با قیمتی در حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معامله شد.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۳

promotion banner

ایرانی‌ها خودروهای چینی را تا ۱۴۱٪ گران‌تر می‌خرند!

طبق گزارش کارنامه، ایرانیان برای خرید خودروهای مونتاژی چینی، بین ۴۱ تا ۱۴۱ درصد بیش‌تر از مردم چین هزینه (معادل دلاری) کرده‌اند. این در حالی است که برخی از برندهای چینی مانند هایما، حتی در کشور مبدأ هم خریداران زیادی ندارند و آمارها، فروش تنها ۱۰ هزار هایما را در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

براساس «کارنامه خودرو ۱۴۰۲»، یک فرد چینی برای خرید ماشین چینی، نصف یک ایرانی پول پرداخت می‌کند. برای مثال شما با پول تیگو۸ پرومکس IE در ایران، می‌توانید ۲ ماشین تیگو۸ پرومکس IE در چین بخرید.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۴

گزارش سالانه کارنامه نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲، شاهد افزایش قابل‌توجه معاملات خودروهای کارکرده با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر بوده‌ایم. آمارها حاکی از آن است که ۵۷ درصد از خودروهای معامله‌شده در سال ۱۴۰۲، شامل خودروهای با بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد بوده‌اند. قیمت بالای خودروهای صفر و وارداتی و عرضه محدود خودروهای وارداتی را می‌توان مهم‌ترین عوامل این موضوع دانست.

متأسفانه زیاد بودن کارکرد خودروها، باعث افزایش آلودگی هوا و تعداد تصادفات رانندگی به‌دلیل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل خواهد شد.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۵

در گزارش سالانه کارنامه، سهم برندهای مختلف خودرو و سهم ریالی آنها در بازار ۱۴۰۲ هم بررسی شده است. طبق این گزارش، ۷۴ درصد از خودروهای عرضه‌شده در بازار سال گذشته به محصولات ایران‌خودرو، سایپا و برند پژو اختصاص داشته است. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، این سه دسته عملاً بر بازار خودروی ایران در سال ۱۴۰۲ مسلط بوده‌اند. در سمت مقابل، سهم برندهای چینی و خارجی با وجود تنوع و کیفیت بیشتر، بسیار محدود بوده است. با وجود سلطه ایران‌خودرو، سایپا و پژو بر بازار، سهم ریالی آن‌ها حدود ۴۰ درصد برآورد شده است.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۶

وضعیت سلامت فنی و بدنه خودروهای با کارکرد بالای ۱۰۰هزار کیلومتر

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، در سال گذشته بیش از نیمی از خودروهای عرضه‌شده در بازار، کارکردی بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر داشتند. گزارش سالانه کارنامه با بررسی و تحلیل اطلاعات حدود ۷۰ هزار خودرویی که در سال گذشته کارشناسی شده‌اند، آماری از آسیب‌دیدگی بخش‌های فنی و بدنه خودروهای موجود در بازار ارائه کرده است. آمار این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت سلامت فنی و بدنه خودروهای بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد که سهم قابل‌توجهی از معاملات بازار را به خود اختصاص داده‌اند، مطلوب نیست.

بر اساس این آمار:

  • ۹۳ درصد از این خودروها در بخش بدنه آسیب دیده بودند.
  • موتور ۴۷ درصد از خودروهای داخلی بعد از طی ۱۰۰ هزار کیلومتر ایراد پیدا کرده است.
  • گیربکس ۳۱درصد از خودروها و سیستم تعلیق ۲۸ درصد از خودروها هم مشکل داشته است.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۷

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ -۸

یک‌چهارم خودروهای صفر در سال ۱۴۰۲ نقص فنی یا بدنه داشتند!

گزارش سالانه کارنامه حاکی از آن است که ۲۵ درصد از خودروهای صفر کیلومتری که در سال ۱۴۰۲ توسط کارنامه کارشناسی شده‌اند، نقص فنی یا بدنه داشته‌اند. حدود ۲۱ درصد از نقص‌ها مربوط به برندهای داخلی و ۳۰ درصد مربوط به برندهای چینی بوده است.

گزارش سال کارنامه از بازار خودرو ۱۴۰۲ - ۹

لینک دانلود نسخه کامل «کارنامه خودرو ۱۴۰۲»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.