افزایش جریمه عبور از چراغ قرمز در سال ۱۴۰۲

0 10,600

رئیس پلیس راهور در گفتگوی اخیر، به افزایش جریمه عبور از چراغ قرمز ۱۴۰۲ اشاره کرده و آن را راهکاری برای مقابله با افراد متخلف دانسته است. مبلغ جریمه رد کردن چراغ قرمز در سال جاری به ۱ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

بر اساس قانون، مبالغ جریمه هر سه سال یک‌بار باید تغییر یابند و به‌روز شوند. با این حال به گفته رئیس پلیس راهور، از حدود ۶ سال پیش تا کنون، افزایش جرائم به دلایل متعدد از جمله اپیدمی کرونا و مشکلات اقتصادی مردم دنبال نشده است. ولی حالا شرایط تغییر یافته و در جلسه اخیر با حضور مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط، همگی به این اتفاق‌نظر رسیده‌اند که جرائم فعلی دیگر بازدارندگی ندارند و مبلغ آن‌ها باید افزایش پیدا کند.

جرائم بیشتر مخصوص افرادی است که ابایی از تخلف در قانون ندارند. به بیان بهتر، جرائم برای افراد قانون‌مدار نیست و معمولا اشخاصی که از قانون تبعیت می‌کنند مشکلی با افزایش قیمت جریمه‌ها ندارند. لیکن متخلفین و افراد هنجارشکن هدف اصلی تعیین جرائم هستند.

پیشنهاد افزایش جریمه مطابق کدام ماده قانون است؟

پیشنهاد افزایش جریمه عبور از چراغ قرمز مطابق با ماده ۲۸ قانون مطرح شده و در حال حاضر کمیسیون‌های حقوقی دولت در حال بررسی آن هستند. به‌محض تصویب، جرائم راهنمایی و رانندگی سنگین‌تر می‌شوند تا بلکه بدین‌وسیله، آمار تخلفات حادثه‌ساز کاهش پیدا کند.

عبور از چراغ قرمز نیز به‌عنوان یک تخلف حادثه‌ساز در نظر گرفته می‌شود که فرد خاطی باید بهای سنگینی را بابت آن پرداخت کند. طبق تأیید رئیس پلیس راهور، مبلغ یک میلیون تومان برای جریمه عبور از چراغ قرمز ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

بد نیست بدانید که در حال حاضر، متخلفین عبور از خط چراغ قرمز در کلان‌شهرها متحمل پرداخت جریمه‌ای به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان هستند. البته علاوه بر جریمه نقدی، ۵ امتیاز منفی هم به پای خودروهای پلاک شخصی و ۱۰ امتیاز منفی به پای خودروهای پلاک عمومی نوشته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.