احتمال اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین برای همه

0 1,361
اجرای طرح توزیع مجدد بنزین در جزیره کیش تمام شده و حالا گزارش‌ها و نتایج آن برای بررسی‌های موشکافانه روی میز رئیس‌جمهور قرار گرفته است. احتمال اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین برای همه وجود دارد، ولی این به معنی افزایش قیمت بنزین نیست.

ستاد هماهنگی طرح توزیع یارانه بنزین چندی پیش از پایان اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع بنزین در جزیره کیش خبر داد. گزارش‌های مربوط به این طرح در کمیته‌های تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج آن تقدیم دولت شده‌اند.

طرح آزمایشی بازتوزیع بنزین در جزیره کیش در طی یک دوره ۴ ماهه اجرا شد. در این طرح، همه شهروندان جزیره با کارت کیشوندی از مالکان خودرو گرفته تا افراد معمولی و فاقد خودرو، از سهمیه بنزین ۲۰ لیتری برخوردار شدند. افرادی که دارای خودرو نبوده و مصرف بنزین نداشتند، می‌توانستند سهمیه بنزین یارانه‌ای خود را به فرد دیگری انتقال داده و یا بفروشند. سهمیه خودروهای عمومی نیز طبق روال گذشته، به کارت سوخت آن‌ها منتقل می‌شد. در این طرح، هر لیتر بنزین یارانه‌ای با قیمت ۱۵۰۰ و هر لیتر بنزین آزاد با قیمت ۳۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید. به بیان دیگر، هیچ‌گونه افزایش قیمت برای طرح پیشنهادی اعمال نشده بود.

حال که طرح بازتوزیع یارانه در کیش به پایان رسیده، گزارش‌های مربوطه مورد تحلیل قرار گرفته‌اند و نتیجه آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های آتی در اختیار دولت قرار گرفته است. در صورت رضایتمندی دولت از نتایج، می‌توان منتظر اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین برای همه بود. در این صورت یک سهمیه بنزین خاص (شاید همان ۲۰ لیتر) به تمام افراد، چه مالک و چه فاقد خودرو، تعلق می‌یابد. مشابه با طرح اجراشده در کیش، احتمالا افراد بدون ماشین قادر به انتقال یا فروش سهمیه بنزین یارانه‌ای خود خواهند بود. همچنین می‌توان امیدوار بود که قیمت بنزین افزایش پیدا نکند، یعنی هر لیتر بنزین یارانه‌ای به مبلغ ۱۵۰۰ تومان به فروش برسد و هر لیتر بنزین آزاد، همان ۳۰۰۰ تومان باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.