خودرو تک‌نرخی خواهد شد؟

0 1,090

برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس از احتمال تک‌نرخی شدن قیمت خودرو و حذف قیمت کارخانه‌ای صحبت می‌کنند.

همان‌طور که احتمالا شما نیز می‌دانید وزیر صنعت به صراحت اعلام کرده است که از سال آینده فرآیند قرعه‌کشی از طرح‌های فروش فوری خودروسازان حذف خواهد شد. در این حالت سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر قرعه‌کشی حذف شود خودروهای تولیدی خودروسازان به چه روشی در بازار عرضه خواهند شد؟ اینجاست که احتمال تک‌نرخی شدن قیمت خودرو مطرح می‌شود. 

البته فاطمی‌امین ادعای دیگری نیز مطرح کرده است که مطابق با آن تیراژ تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. عددی که از میزان خودروهای تولیدی در سال‌های پیش از تحریم نیز بیشتر است. در آن سال‌ها در بهترین حالت، میزان تولید خودرو حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده است.

خودرو تک‌نرخی خواهد شد؟

فرهاد طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس در این رابطه توضیح داد: «وزارت صمت سازوکاری را پیش‌بینی کرده که مردم بتوانند عادلانه‌تر به محصولات تولیدی خودروسازان دسترسی داشته باشند که البته این طرح نیز جایگزین فرآیند قرعه‌کشی خودرو خواهد شد. هرچند که جزییات آن هنوز نهایی نشده اما من فکر می‌کنم با برنامه دولت برای بازار خودرو، بحث دلال‌بازی و واسطه‌گری و همچنین مجموعه ایراداتی که قرعه‌کشی با خود به همراه دارد از بین خواهد رفت.»

با توجه به گفته‌های وی کمیسیون صنایع به‌دنبال آن است که قیمت خودرو کمتر شود و حتی الامکان خودرو با نرخ واقعی یعنی با قیمت تمام‌شده کارخانه به دست مردم برسد.

البته که لازمه حذف قرعه‌کشی از فرایند عرضه فوری خودروها برابر بودن میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار است. طبیعی است که اگر تولید خودرو با تقاضا برابر شود و بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت چشمگیری وجود نداشته باشد، نیاز به قرعه‌کشی از بین خواهد رفت.

جالب است بدانید که حتی خودروسازان نیز از حذف قرعه‌کشی از فرآیند عرضه خودروها به بازار استقبال می‌کنند اما معتقد هستند که لازمه این کار حذف روند قیمت‌گذاری دستوری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.