پیش فروش ۱۹۰ هزار خودروی وارداتی در شش ماه آینده

0 468

ظاهرا قرار است ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی در شش ماه آینده وارد کشور شود، هرچند که از این تعداد، تنها ۱۰ هزار خودرو به‌صورت فیزیکی به فروش می‌رسند. پیش فروش ۱۹۰ هزار خودروی وارداتی سبک جدیدی از واردات خودرو در نظر گرفته می‌شود که وزیر صمت به‌تازگی از آن رونمایی کرده است.

پیش فروش خودروهای وارداتی

به گفته وزیر صمت، ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پیش از پایان سال جاری و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی دیگر تا پیش از خردادماه سال آینده وارد کشور می‌شوند. البته از بین این تعداد، تنها ۱۰ هزار خودرو به‌صورت فیزیکی و در قالب طرح فروش فوری در دسترس خریداران قرار می‌گیرند و مابقی پیش‌فروش می‌شوند. به بیان بهتر، خودرو در بورس کالا عرضه شده و به موازات آن واردکننده با شرکت تولیدکننده جهت ساخت خودرو قرارداد می‌بندد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات انجام‌شده، هر محموله حدود ۳ یا ۶ ماه آینده در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد شرایط کنونی و پنج سال ممنوعیت واردات خودرو، شرکای خارجی را نسبت به وضعیت ایران بدگمان کرده و آن‌ها تنها در صورتی مایل به ساخت خودرو هستند که پول آن را پیش‌تر گرفته باشند.

در مورد تأمین پول نیست بد نیست بدانید پیش فروش ۱۹۰ هزار خودروی وارداتی در حالی صورت می‌گیرد که حتی یک دلار نیز از سوی بانک مرکزی برای واردات تخصیص نیافته است. در واقع تمام این خودروها با منشا ارز خارجی وارد کشور می‌شوند، یعنی بودجه واردات توسط شرکت‌ها یا افراد خارج از کشور تأمین خواهد شد.

البته به نظر می‌رسد این سبک جدید واردات خودرو، نه به‌عنوان یک تصمیم آنی بلکه با دوراندیشی و تفکر ایجاد شده است. شرط عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، این ادعا را ثابت می‌کند. عرضه محصول در بورس کالا به فروشنده اجازه می‌دهد پول کامل را از مشتری دریافت کرده و سپس اقدام به تهیه آن کند. به هر حال، این سبک واردات تاکنون در هیچ جای دنیا مشاهده نشده و وزارت صمت پایه‌گذار آن به حساب می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.