ارزش واقعی خودروهای فرسوده چقدر است؟

0 2,912

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز به‌طور قطعی به تصویب نرسیده و دستورالعمل‌های آن مشخص نشده است. چندی پیش رشیدی‌کوچی نماینده مجلس، به ارائه گواهی اسقاط به‌عنوان یکی از شروط اصلی واردات خودروهای دست‌دوم اشاره کرد. همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت خودروهای فرسوده در روزهای اخیر شده است.

طبق ادعای این نماینده، در بند آخر آیین‌نامه به افراد حقیقی و حقوقی اجازه داده شده تا با ارائه گواهی اسقاط، خودروی دست‌دوم با حداکثر کارکرد ۵ سال وارد کنند.

پیکان ۵۰۰ میلیونی دهه ۵۰!

در پی اظهارات نماینده مجلس، برخی افراد سودجو و دلالان شایعه کردند که با داشتن خودروی فرسوده می‌توان برای واردات خودروهای کارکرده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام کرد. بدین ترتیب، تعداد آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده با قیمت غیرواقعی و توجیه‌ناپذیر در برخی سایت‌های خرید و فروش بالا گرفت. در برخی از آن‌ها حتی قیمت خودروهای بسیار قدیمی مثل پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰، تا ۵۰۰ میلیون تومان ‌هم پیش رفت.

رئیس انجمن اسقاط خودرو‌های فرسوده در برابر این روش سوءاستفاده علنی دلالان و افراد سودجو واکنش نشان داد و در اظهارات اخیر خود به محدوده قیمت خودروهای فرسوده اشاره کرده است. به گفته مشهدی شریف، قیمت واقعی خودروی فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ و آن‌هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است و مردم نباید فریب افراد سودجو را بخورند.

قیمت لاشه حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۴ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حداکثر ۴۵ میلیون تومان می‌شود. قیمت خرید خودرو هم در محدوده ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان قرار دارد. بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود ۵ میلیون تومان است.

البته در این میان بد نیست به نقش دولت در ایجاد چنین شرایطی اشاره کرد. وظیفه مدیریت خودروهای اسقاطی برعهده دولت است، نه خودروسازان و مردم عادی. شماره‌گذاری خودرو به شرط ارائه گواهی اسقاط در کنار شروط سخت‌گیرانه دیگری مثل قیمت تکلیفی، تنها کاهش تیراژ و عرضه و درنتیجه گرانی خودروها را به‌دنبال دارد. چنین شروطی همچنین باعث می‌شود دلالان و افراد سودجو از موقعیت سوءاستفاده کنند و با شایعه‌پراکنی، قیمت خودروهای فرسوده را دستکاری کنند و نظم نداشته بازار را برهم زنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.