آیا رویای تولید خودروی ارزان ایرانی تحقق می‌یابد؟

0 775

تولید خودروی ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد وعده‌ای است که تمام مسئولین حوزه خودروسازی در طی سال‌های گذشته بیان کرده‌ و تاکنون نیز در هیچ یک از دولت‌های روی کارآمده عملیاتی نشده است. حالا بسیاری از مسئولین صنعتی و روسای بنگاه‌های دولتی با نزدیک شدن به پایان کار دولت دوازدهم مجدد این وعده را بیان می‌کنند. وعده‌ای که مشخص نیست در چه زمانی تحقق خواهد یافت.

روز گذشته فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید یک خودروی ارزان ایرانی خبر داده و گفت: ما به دنبال آنیم که با حرکت به سمت استفاده از پلتفرم‌های مشترک خودرویی را طراحی کنیم که ارزان‌قیمت باشد. تولید خودرو در تیراژ بالا می‌تواند کاهش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده را در پی داشته باشد. ما باید به تبیین مسیرهای کاهش هزینه تولید پرداخته و آن‌ها را عملیاتی کنیم.

نکته‌ای که نباید در این میان فراموش کرد آن است که در طی سال‌های گذشته به خصوص سه سال تحریمی آخر خودروسازان هرچه بر تیراژ محصولات تولیدی خود افزوده‌اند، با زیان بیشتری نیز روبه‌رو شده‌اند. به‌علاوه‌ تعدادی از خودروهای داخلی‌سازی‌شده همچون پراید و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس نیز به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند.

از رویا تا واقعیت

با این اوصاف به نظر می‌رسد یک خودرو ارزان ایرانی که از تیراژ تولید بالایی برخوردار باشد، نمی‌تواند استانداردهای ایمنی و رفاهی را پاس کند. تجربه چندین‌ساله صنعت خودروسازی کشورمان نشان داده است خودرویی که بتواند لقب باکیفیت را بدست آورد حتما گران خواهد بود. به همین جهت نیز کاملا منطقی است که بسیاری خودروی ایرانی ارزان و باکیفیت را یک رویای دور از دسترس تلقی کنند.

چندی پیش رضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز گفته بود: با توجه به تجربه‌های جهانی حوزه خودروسازی، تولید یک خودرو ایرانی باکیفیت که بتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کند، حداقل ۶ هزار دلار هزینه‌بر خواهد بود. با در نظر گرفتن نرخ دلار آزاد قیمت چنین خودرویی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.