وعده تولید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱

0 551
وعده تولید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده که کشور عزیزمان هنوز با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. صمت قصد دارد با افزایش تیراژ تولید، تعادلی را بین عرضه و تقاضای خودرو به‌وجود آورد.

در سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی ایران درگیر کشمکش‌های بسیاری بوده و عمده آن‌ها به تحریم‌های وضع‌شده علیه کشور مربوط می‌شود. در این میان ممانعت از واردات خودرو نیز ضربه بزرگی به صنعت خودروسازان وارد کرد. کمبود قطعات و کاهش مونتاژ خودروهای خارجی باعث شد حجم تولید شرکت‌های خودروسازی به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

 بدین ترتیب قیمت محصولات به‌تدریج افزایش یافت و کمبود خودرو باعث شد کمپانی‌ها به رویه فروش قرعه‌کشی روی آورند. هرچند این رویه، به یکی از مهم‌ترین عوامل برهم زدن تعادل بین عرضه و تقاضا تبدیل شد.

وزارت صمت تاکنون راهکارهای مختلفی برای مقابله با این مشکل پیشنهاد کرده که هیچ‌یک از آن‌ها مثمرثمر نشده‌اند. ولی ظاهرا به‌تازگی کورسوی امیدی در دوردست‌ها مشاهده می‌شود که صمت با تکیه بر آن، وعده تولید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ را مطرح کرده است.

برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تیراژ بالای تولید خودرو، با نگاه مثبت به رفع تحریم‌ها و همین‌طور صدور جواز از سوی بالادستی‌ها برای ورود خودروهای خارجی انجام شده است.

به بیان بهتر، هدف ۱٫۶ میلیونی تنها در صورتی محقق می‌شود که مذاکرات برجام به نتیجه برسد و بالادستی‌ها که هنوز مشخص نیست به چه نهاد یا رتبه‌ای اشاره دارد، جواز واردات خودرو و تعیین بودجه برای آن را صادر کنند!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.