دلایل نوسانات قیمت خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر چیست؟

0 1,242
قیمت خودروهای داخلی در طی ماه‌های گذشته افت‌وخیز زیادی را تجربه کرده است و به همین جهت بیم آن وجود دارد که شاید موج گرانی دوباره بازار خودرو را در بر بگیرد. اما بسیاری این نوسانات را موقتی دانسته و معتقد هستند که به زودی التهاب بازار خودرو کاهش خواهد یافت. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر دلایل اصلی نوسانات قیمت خودروهای داخلی:

در طی یک ماه گذشته بهای دلار افزایش قابل‌توجهی یافته است. این موضوع خود به تنهایی نقش به‌سزایی در نوسانات اخیر قیمت خودروها داشته است. خودروسازان پیوسته عنوان می‌کنند که قیمت مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها مطابق با بهای ارز مشخص می‌شود و کوچکترین نوسانی در نرخ ارز بر روی میزان سود و زیان آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

از دیگر دلایل اصلی‌ای که نوسانات اخیر قیمت خودروهای داخلی را توجیه می‌کند، افزایش تیراژ خودروهای ناقص خودروسازان است. تنها تا پایان خرداد ماه امسال میزان خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان به ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده است. همین موضوع حکایت از ناتوانی خودروسازان در تامین قطعات مورد نیاز خود دارد. ناتوانی‌ای که ریشه در نبود نقدینگی کافی و زیان انباشته بالا خودروسازان دارد.

سومین عاملی که سبب ایجاد نوسانات قیمتی در طی ماه‌های اخیر شده، کاهش سفرهای تابستانه به خصوص با توجه به گسترش موج پنجم شیوع ویروس کرونا است.

هر ساله با آغاز تابستان بازار خرید و فروش خودرو رونق می‌گرفت، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، سفرهای تابستانی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و همین موضوع رکود بازار خودرو و بالا رفتن قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

خوشبختانه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سیاست‌های جدید اتخاذ شده از سوی خودروسازان التهاب بازار خودرو را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد. به عنوان نمونه خودروسازان در طی تعطیلات تابستانه به تکمیل خودروهای ناقص خود پرداخته تا شاید به این واسطه عرضه خودرو افزایش یافته و قیمت‌ها کمی کاهش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.