چرا مردم از خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا ناراضی هستند؟ + گزارش وزارت صمت

0 1,003

وزارت صمت به‌تازگی گزارشی را مبنی بر وضعیت صنعت خودرو ایران و عملکرد شرکت‌های خودروسازی ارائه کرده که در بخشی از آن، عمده‌ترین دلایل نارضایتی خریداران خودرو را از دو تولیدکننده اصلی کشور مورد بررسی قرار داده است.

طبق این گزارش که بر اساس نظرسنجی میان خریداران در خصوص وضعیت ارائه خدمات تا ۷۲ ساعت بعد از تحویل تهیه شده، بیشترین دلیل نارضایتی از خودروسازان دولتی، به تأخیر در تحویل مربوط می‌شود. حدود ۱۰ درصد از خریداران محصولات ایران‌خودرو و حدود ۲۰ درصد از خریداران محصولات سایپا بابت تأخیر در تحویل خودرو گله‌مند بوده‌اند.

از دیگر دلایل نارضایتی خریداران خودرو از سایپا و ایران‌خودرو می‌توان به ایراد در خودروی تحویل‌شده اشاره کرد. حدود ۵ درصد مشتریان ایران‌خودرو و ۸.۳ درصد مشتریان سایپا از وجود ایراد اولیه در خودروی تحویلی خبر داده‌اند.

تحویل ندادن کامل مدارک هم جزو دلایل نارضایتی خریداران خودرو به حساب می‌آید. از بین تحویل‌گیرندگان خودروهای سایپا و ایران‌خودرو، به ترتیب ۴.۸ درصد و ۵ درصد نسبت به دریافت نکردن کامل مدارک ابراز نارضایتی کرده‌اند. برخورد نامناسب پرسنل کاری هم مورد شماتت خریداران خودرو قرار گرفته است. بر اساس گزارش صمت، ۱.۳ مشتریان ایران‌خودرو و ۲.۶ خریداران خودروهای سایپا از رفتار کارمندان این دو شرکت گله کرده‌اند.

از دیگر دلایل نارضایتی خریداران خودرو می‌توان به کثیف بودن خودروی تحویلی و نارضایتی از هزینه نهایی اشاره کرد. میزان نارضایتی از کثیفی و هزینه نهایی خودرو برای مشتریان ایران‌خودرو به ترتیب حدود ۱.۵ و ۰.۹ درصد و برای مشتریان سایپا به ترتیب حدود ۲.۶ و ۱.۹ درصد اعلام شده است.

جزئیات نارضایتی مشتریان سایپا و ایران‌خودرو

گزارش صمت به جنبه‌های مختلف نارضایتی مشتریان در تحویل خودرو پرداخته که بررسی تشریحی آن‌ها از حوصله خواننده خارج است. در عوض یک جدول به‌خوبی می‌تواند لب مطلب را ادا کند. جزئیات دلایل نارضایتی خریداران خودرو از سایپا و ایران‌خودرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

دلایل نارضایتی از خودروی تحویلی ایران‌خودرو سایپا
تأخیر در تحویل ۱۰.۳ درصد ۲۰.۳ درصد
ایراد در خودرو تحویل‌شده ۵.۳ درصد ۸.۳ درصد
نقص در مدارک دریافتی ۵ درصد ۴.۸ درصد
کثیف بودن خودرو تحویل‌شده ۱.۵ درصد ۱.۹ درصد
برخورد نامناسب پرسنل ۱.۳ درصد ۲.۶ درصد
هزینه پرداختی برای خودرو ۰.۹ درصد ۲.۵ درصد
زمان تحویل در نمایندگی ۰.۴ درصد ۰.۴ درصد
عدم مطابقت خودروی تحویلی با خودروی ثبت نامی ۰.۴ درصد ۱ درصد
نحوه نادرست آموزش خودرو ۰.۳ درصد ۰.۵ درصد
نقص در متعلقات خودرو ۰.۲ درصد ۱.۱ درصد
طولانی بودن مدت‌زمان ثبت‌نام ۰.۲ درصد ۰.۳ درصد
کارکرد قبلی خودرو ۰.۱ درصد ۰.۲ درصد
خالی بودن باک بنزین ۰ درصد ۰.۲ درصد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.