تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همیشه

0 2,273

برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت به رکوردشکنی تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ اشاره می‌کند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و خودروسازان با یک روال ثابت به تیراژ محصولات ادامه دهند، تا پایان سال جاری حدود ۱٫۷ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود و رکورد سال‌های قبل خواهد شکست.

بررسی رکورد تولید خودرو در سال‌های قبل

بررسی عملکرد خودروسازان نشان می‌دهد که تیراژ خودرو در ایران بسیار نوسانی و متغیر است. تاکنون بیشترین رکورد تولید خودرو برای سال ۱۳۹۰ به ثبت رسیده که به رقم ۱ میلیون و ۶۵۲ هزار دستگاه اشاره می‌کند. ولی از سال ۹۰ به بعد، تیراژ خودروسازان به یک‌باره اُفت پیدا کرد، به‌نحوی که تولید خودرو در سال ۱۳۹۱ به ۹۲۲ هزار دستگاه و در سال بعد به ۷۳۷ هزار دستگاه رسید.

در سال ۱۳۹۳، تولید خودروسازان مجددا بالا گرفت و حدود ۱ میلیون و ۱۳۱ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌ها ساخته شد. سال بعد دوباره تیراژ کاهش یافت (۹۷۹ هزار دستگاه). صنعت خودروسازی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ عملکرد قابل قبولی داشت، چرا که رقم تولید خودرو به ترتیب ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه و ۱ میلیون و ۵۳۵ هزار دستگاه اعلام شده بود.

سال ۱۳۹۷ علیرغم اعمال تحریم‌ها، در مجموع ۹۵۶ هزار دستگاه خودرو به تولید رسید، هرچند که ۲۰۰ مورد از آن‌ها ناقص بود. اما از سال ۹۷ به بعد، ارقام بالای تیراژ دیگر حاصل نشد. شرکت‌های خودروسازی در سال ۱۳۹۸ تنها ۸۳۲ هزار دستگاه (۲۵۰ هزار مورد ناقص) و در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۹۹۲ هزار دستگاه خودرو (۲۵۰ هزار مورد ناقص) تولید کردند. آن‌ها در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید ۹۶۴ هزار دستگاه خودرو ۲۰۰ هزار مورد ناقص) شدند. ولی پیش از برآورد رکوردشکنی تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ بازهم بالا گرفت و به رقم ۱ میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید.

با توجه به آمار مربوط به تولید خودرو در سال‌های مختلف و گزارش به دست آمده از عملکرد فعلی خودروسازان و البته برنامه‌ریزی اجباری وزارت صمت و خوش‌بینی عجیب این نهاد، احتمال رکوردشکنی تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ وجود دارد. البته به شرطی که منابع ارزی لازم به نحوی برای خودروسازان فراهم شده و بدهی کلان آن‌ها به صورت معجزه‌آسایی پرداخت شود، چرا که طبق ادعای کی از کارشناسان خودرو، سه تولیدکننده اصلی کشور یعنی پارس‌خودرو، ایران‌خودرو و سایپا در مسیر ورشکستگی قرار دارند و روزهای چندان خوبی را سپری نمی‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.