افت قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی خودروهای وارداتی در اردیبهشت ۱۴۰۰

0 2,287

خودروهای وارداتی در اردیبهشت ماه امسال چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت قیمت تجربه کرده‌اند و علت این موضوع نیز به کاهش بهای دلار و احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای جدید تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری باز می‌گردد.

گفتنی است افت قیمت خودروهای وارداتی در اردیبهشت ماه بسیار بیشتر از نمونه‌های داخلی بوده است که البته این اتفاق نیز طبیعی است. از آنجا که سطح قیمت محصولات خارجی از داخلی‌ها بسیار بالاتر است در زمان افت قیمت در بازار، این خودروها نیز بیشتر تاثیر می‌پذیرند به خصوص که علت این افت قیمت نیز به کاهش بهای ارز بازمی‌گردد.

رشد بی‌سابقه قیمت خودروهای وارداتی در سه سال گذشته

در طی ۳ سال اخیر خودروهای وارداتی تحت تاثیر افزایش بهای دلار و همچنین ممنوعیت واردات خودرو رشد قیمت کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. اعمال تحریم‌های سختگیرانه علیه صنعت خودروسازی کشورمان نیز به نوبه خود در افزایش بهای این خودروها تاثیر به سزایی گذاشته است.

به هر روی رشد منحنی قیمت خودروهای وارداتی در سه سال اخیر به حدی بوده است که بسیاری از مشتریان این خودروها از بازار آن خارج شده چراکه قدرت مالی آن‌ها کفاف خرید خودروهای خارجی را نمی‌دهد.

در طی این ۳ سال درست زمانی که بهای ارز رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد بهای خودروهای خارجی نیز صعودی شده و حتی در مواردی رشد آن از بهای ارز نیز سبقت گرفت. در این شرایط طبیعی است که با کاهش بهای دلار، بهای خودروهای خارجی نیز به طرز قابل‌توجهی کاهش یابد.

مشتریان خودروهای خارجی باز می‌گردند

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته شده، برجام احیا شود و بهای ارز نیز کاهش قابل‌توجهی یابد، قیمت خودروهای خارجی عقب‌نشینی شدیدی خواهند کرد. به این ترتیب مشتریان بازار خودروهای خارجی نیز به این بازار باز می‌گردند.

گفتنی است اگر برجام احیا شده و تحریم‌ها برداشته شود احتمال برداشته شدن ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بسیار زیاد است، چرا که در این حالت دیگر از منابع ارزی داخلی برای ورود خودرو به کشور استفاده نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.