وعده وزیر صمت مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی

0 492
عباس علی‌آبادی از همان ابتدای فعالیت در منصب وزیر صمت، روی برقی سازی صنعت خودرو کشور تأیید داشت و واردات خودروهای برقی را لازمه تحقق این هدف دانست. وی به تازگی، بحث کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی را جهت سهولت و سرعت بخشی به پروسه برقی سازی صنعت خودرو پیش کشیده است.

وزیر صمت قصد دارد در دوره فعالیت خود، صنعت خودروسازی کشور را به سمت برقی سازی پیش ببرد. خودروهای برقی فاقد آلایندگی بوده و به سوخت فسیلی احتیاج ندارند. با این وجود، برقی سازی یک پروسه پرهزینه است و به ایجاد زیرساخت گسترده احتیاج دارد. به علاوه، خودروهای برقی گران‌تر از خودروهای درون‌سوز بوده و به همین خاطر، پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی از سوی وزیر صمت مطرح شده است.

به گفته وی، کسر درآمد دولت به سبب کاهش تعرفه ورود خودروهای برقی می‌تواند از محل سود ناشی از صرفه‌جویی در سوخت، جبران شود. در عوض افراد بیشتری می‌توانند به خودروهای برقی دسترسی پیدا کنند. تقریبا هفته پیش بود که ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت و مدیر پروژه واردات خودرو نیز به احتمال تغییر در تعرفه خودروهای وارداتی اشاره کرد.

ضیغمی در اظهارات جدید خود ضمن اشاره به نیاز اکثر افراد به خودروهای اقتصادی با حجم ۱.۵ لیتر، کاهش تعرفه واردات این نوع خودروها را از ۷۰ به ۵۵ درصد پیشنهاد داد. وی همچنین در راستای حمایت از افزایش خودروهای پاک و کم‌مصرف در کشور، لزوم کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی را یک امر ضروری و بدیهی دانست. طبق پیشنهاد ضیغمی، تعرفه خودروهای تمام برقی می‌تواند حتی به صفر درصد کاهش پیدا کند و ماشین‌های هیبریدی با تعرفه ۱۶ درصد و پلاگین هیبریدها با تعرفه ۶ درصد وارد شود.

تعرفه‌های پیشنهادی مدیر پروژه واردات خودرو برای وزیر صمت فرستاده شده، هرچند بعید به نظر می‌رسد دولت با تعرفه صفر درصد ماشین‌های تمام برقی کنار بیاید. البته نباید فراموش کرد که علیرغم خوش‌بینی‌های مقامات ذی‌ربط آن‌ها، در حال حاضر فرایند واردات خودروهای معمولی نیز به‌کندی پیش می‌رود و آینده برقی سازی صنعت چندان نزدیک به نظر نمی‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.