چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟

0 20,449

چندی پیش امکان ثبت نام در طرح اسقاط خودروهای فرسوده در سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو میسر شد. براساس قانون نیز سالانه باید ۲۵ درصد از خودروهای تولیدی کشور اسقاط شوند. اما چه خودروهایی فرسوده تلقی شده و امکان ثبت نام در این طرح برای آن‌ها میسر بود؟

برای ثبت‌ نام در طرح اسقاط خودروهای فرسوده معیار سایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور است. در حقیقت هر خودروهایی که با تایید این ستاد فرسوده شناخته می‌شد، مشمول طرح مذکور شد.

در همین راستا سن مرز فرسودگی برای خودرو‌های سواری ۱۵ سال است. به طوری که خودرو‌های از سال ۸۵ به قبل فرسوده محسوب شده و باید سالانه دفعات بیشتری برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. دارندگان خودرو‌های مذکور می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام در این طرح کنند.

چه افرادی قادر به ثبت نام در طرح اسقاط خودروهای فرسوده هستند؟

سومین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص از امروز (۱۶ شهریورماه) آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد. در مرحله جدید، ۲۰ درصد از ظرفیت خودروهای عرضه‌شده با رویه قرعه‌کشی، به طرح اسقاط خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کرده‌است. اما چه افرادی می‌توانند جهت ثبت نام در طرح اسقاط خودروهای فرسوده اقدام کنند؟

بر اساس قانون بودجه سال جاری، ۱۰ درصد از ظرفیت خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه تخصیص می‌بایست برای طرح اسقاط خودروهای فرسوده مورد استفاده قرار گیرند. اما از آنجا که چنین طرحی در مرحله دوم فروش یکپارچه لحاظ نشده بود، سهم خودروهای متعلق به طرح اسقاط در مرحله سوم فروش یکپارچه به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بنابراین مالکین خودروهای فرسوده شانس بیشتری برای برنده شدن در قرعه‌کشی دارند. اما ثبت نام در طرح اسقاط خودروهای فرسوده تنها به شرطی امکان‌پذیر است که مشخصات خودروی اسقاطی از قبل در سامانه حمل و نقل سوخت به ثبت رسیده باشد، چرا که کد ثبت‌نامی توسط ستاد مدیریت سوخت استعلام شده و بررسی می‌شود که آیا خودروی فرسوده‌ای به این کد ثبت‌نامی تعلق دارد یا خیر.

در صورت برنده شدن در لاتاری و تأیید ستاد مدیریت سوخت، مالک خودروی فرسوده تا دو ماه فرصت دارد به مراکز معتبر اسقاط مراجعه کرده و پس از دریافت گواهی اسقاط، آن را به خودروساز مربوطه ارائه دهد و محصول مورد تقاضا را تحویل بگیرد. در حال حاضر طرح اسقاط خودرو شامل محصولات مربوط به چهار خودروساز برجسته کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا، آرین موتور (شاسی‌بلند لاماری ایما) و مکث موتور (پیکاپ کلوت) می‌شود.

بد نیست بدانید که در مرحله سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص، ۵۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی جمعیت (ویژه مادران دارای دو فرزند و بیشتر)، ۲۰ درصد ظرفیت برای طرح اسقاط خودروهای فرسوده و تنها ۳۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی برای مشتریان عادی لحاظ شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.