آیین‌نامه واردات خودرو ایثارگران با سود بازرگانی صفر درصد به تصویب رسید

0 2,960

به‌دنبال پیشنهاد بنیاد شهید، آیین‌نامه واردات خودرو برای ایثارگران در قالب بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به تصویب رسید. بدین ترتیب، ایثارگران و جانبازان بالای ۵۰ درصد می‌توانند با تسهیلات ویژه‌ای در عرصه واردات خودرو فعالیت کنند.

با ازسرگیری واردات خودرو در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، جواز واردات برای افراد حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی صادر شد. البته واردات خودروهای خارجی از اواخر آذرماه رنگ‌وبوی واقعی به خود گرفته و روند آن در حال حاضر با سرعت بسیار پایینی ادامه دارد. در این میان، بنیاد شهید و امور ایثارگران توانست آیین‌نامه واردات خودرو برای ایثارگران و جانبازان بالای ۵۰ درصد را به تصویب برساند.

بر اساس این آیین‌نامه، ایثارگران و جانبازان بالای ۵۰ درصد می‌توانند بدون پرداخت سود بازرگانی برای واردات خودرو اقدام کنند. به عبارت دیگر، سود بازرگانی در واردات خودرو برای این دسته افراد، صفر درصد در نظر گرفته می‌شود.

 

تسهیلات بانکی خرید خودروی داخلی

علاوه‌بر تصویب آیین‌نامه واردات خودرو ایثارگران و جانبازان، رئیس بنیاد شهید همچنین از امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی برای افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران خبر داد. بنابراین کلیه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد با محدودیت حرکتی تأییدشده توسط کمیسیون پزشکی بنیاد، همسر و فرزندان شاهد و آزادگان معلول به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد می‌توانند از تسهیلات و وام‌های مختلف بانکی برای خرید خودرو بهره‌مند شوند.

متن آیین‌نامه واردات خودرو ایثارگران هنوز به‌طور عمومی افشا نشده است. ولی بد نیست بدانید رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه سال جاری پیشنهادهایی درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو ارائه کرد. علاوه‌بر سود بازرگانی صفر درصد برای واردات خودرو توسط ایثارگران و جانبازان بالای ۵۰ درصد، موارد جالبی در این پیشنهادها به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به سقف قیمت ۴۰ هزار یورو و معافیت گمرکی اشاره کرد. حال باید منتظر ماند و دید که این دو معیار در آیین‌نامه لحاظ شده‌اند یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.