واردات خودرو چه تأثیری بر قیمت‌ها خواهد گذاشت؟

0 1,120

کارشناسان می‌گویند اگر شاهد ازسرگیری واردات خودرو باشیم، قیمت‌ها احتمالا در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. به‌طور قطع تصور کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها تصور غلطی است.

اگر خودروهای خارجی با ارز ۲۳ هزار تومانی وارد کشورمان شود و تعرفه واردات نیز برابر با ۸۶ درصد درنظر گرفته شود، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها با شیب بسیار شدیدی کاهش یابد. به‌علاوه مالیات بر عملکرد، عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به موارد فوق اضافه شده که همگی سبب افزایش قیمت نهایی خودروها خواهند شد.

با این وجود ازسرگیری واردات خودرو می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌ها را در بازار خودروهای وارداتی کاهش دهد. ضمن آنکه تعدیل‌شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار منجر به کاهش قیمت خودروهای چینی و خودروهای تولیدشده در داخل نیز خواهد شد.

خودروهای خارجی با دلار ۶۰ تا ۸۰ هزار تومانی داد و ستد می‌شوند

جالب است بدانید بسیاری از فعالان بازار خودرو و نمایشگاه‌داران مدعی هستند که در حال حاضر خودروهای خارجی در کشورمان با دلار ۶۰ تا ۸۰ هزار تومانی معامله می‌شوند.

همین موضوع خود به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا عده‌ای با وجود اهمیت و ضرورت بالای آزادسازی واردات خودرو مخالف آن هستند و در جایگاه‌های مختلف تمامی تلاش خود را به‌کار می‌برند تا دسترسی بازار کشورمان به خودروهای به‌روز وارداتی را به تعویق بیندازند.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست بازار حال حاضر کشورمان یک بازار ایده‌آل برای خودروسازان چینی است چراکه بازار انحصاری و بی‌رقیب است. خریداران یا باید به سراغ نمونه‌های قدیمی و بی‌کیفیت داخلی بروند یا از میان خودروهای چینی نمونه‌های نسبتا به‌روز و صدالبته بی‌کیفیت را خریداری کنند.

در چنین شرایطی موافقت ضمنی دولت و مجلس با آزادسازی واردات خودرو چندان کمکی به وضعیت بازار نمی‌کند. دولت و مجلس باید به‌صورت عملی پیگیر آزادسازی واردات خودرو باشند و تا به نتیجه رسیدن آن دست از تلاش برندارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.