سازمان ملی استاندارد با تخلف محرز سایپا برخورد جدی می‌کند

0 947

بررسی‌ها و پیگیری‌های سازمان ملی استاندارد در خصوص گزارش تخلف سایپا در تولید ساینا دوگانه‌سوز به نتیجه رسید و این شرکت به‌زودی باید پاسخگوی اهمال در فعالیت و انکار خطای خود باشد.

مدتی است که ویدئویی در فضای آنلاین دست به دست می‌شود که محتوای آن، به نبود عایق منبع اگزوز در خودروهای جدید ساینا دوگانه‌سوز اشاره می‌کند. با اینکه سایپا این ویدئو را ساختگی و اقدامی از سوی رقبا دانسته، اما اظهارات اخیر رئیس سازمان ملی استاندارد ثابت می‌کند که سایپا تخلف کرده و باید جریمه شود.

فعل و انفعالات موتور موجب ایجاد صدا و خروج دود از اگزوز می‌شود. اما این صدا با طول موج بالایی از اگزوز به محیط انتقال می‌یابد و اینجاست که عایق منبع اگزوز با دیواره‌های صوت‌شکن خود، طول موج صدای تولیدشده از سمت موتور را کاهش می‌دهد. بنابراین نبود این عایق، باعث می‌شود صدای ناخوشایند اگزوز در محیط شنیده شود.

استفاده نکردن از عایق منبع اگزوز، تخلف سایپا در تولید ساینا دوگانه‌سوز اعلام شده است. جالب اینکه شرکت دولتی پس از انتشار ویدئوی مربوطه، بحث باج‌خواهی را پیش کشید و منکر این تخلف شد. البته، سازمان ملی استاندارد به ادعای سایپا بسنده نکرد و پیگیری‌های لازم را انجام داد و در نهایت، مهر تأییدی بر کم‌کاری این خودروساز بزرگ کشور زد.

احتمال تعلیق شرکت بازرسی سایپا در کاشان

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی از حذف عایق منبع اگزوز ساینا دوگانه سوز گفت: «این خودرو در سایت کاشان تولید شده بود و ما بعد از بررسی‌های لازم متوجه شدیم که فیلم منتشرشده در فضای مجازی صحت دارد بر همین اساس شدیدترین برخورد را با تولیدکننده خواهیم داشت و همچنین با شرکت بازرسی مستقر در این سایت تولیدی برخورد شد و ممکن است تعلیق شود.»

در دنیای امروزی که هر فرد به‌واسطه گوشی هوشمند خود یک خبرنگار مستقل به حساب می‌آید، چنین اهمالی برای مدت طولانی مخفی نمی‌ماند، مخصوصا اگر مقصر ماجرا زیر بار تخلف خود نرود و آن را انکار کند! وعده برخورد شدید سازمان ملی استاندارد با تخلف سایپا در تولید ساینا دوگانه‌سوز، هشداری برای شرکت‌های خودروساز دیگر تلقی می‌شود که سعی دارند با حذف تجهیزات هرچند جزئی، اندکی در هزینه‌های تولیدی صرفه‌جویی کنند. حال که سازمان ملی استاندارد پشتیبانی خود از ادعای مردم را اعلام و اثبات کرده، دیگر افراد نسبت به نقص‌های کوچک ماشین‌های خود خاموش نمی‌مانند و بیش از پیش مدعی حقوق خود می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.