عطش بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ فروکش می‌کند؛ پیش‌بینی بازار در سال آینده

2 27,284

وزیر صمت در ابتدای سال جاری وعده‌های متعددی داد که یکی از آن‌ها عرضه ۱٫۶ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری بود. اگرچه بعید است این وعده تا پایان سال محقق شود، ولی عملکرد اخیر شرکت‌های خودروسازی و گزارش مربوط به تیراژ بالای آن‌ها در ماه‌های اخیر بالاخره می‌تواند آرزوی اشباع بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ و رسیدن به یک ثبات نسبی در قیمت‌ها را برآورده کند.

به سبب تقریبا ۵ سال ممنوعیت واردات خودرو، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری، فشار زیادی روی خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور وارد شد. از همان ابتدای وضع قانون ممنوعیت، تیراژ خودروسازان به نصف رسید و خودرو در بازار به یک کالای کمیاب تبدیل شد.

به‌دنبال کمبود عرضه، ماهیت خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تغییر یافت و با توجه به اثرگذاری مستقیم ارزش دلار روی قیمت خودرو، اکثر افراد ترجیح دادند به جای خرید طلا و ملک، سرمایه خود را صرف خرید خودرو کنند. همین امر باعث شد میزان تقاضا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر از میزان عرضه شود و بازار تعادل خود را از دست بدهد.

راه‌حل چیست؟

تنها راه‌حل این مسئله، عرضه خودرو در تیراژ بالا به بازار است که بخش عمده‌ای از آن توسط خودروسازان کشور و بخش دیگر توسط واردکنندگان تأمین می‌شود. وزیر صمت قول داده بود تا پایان سال جاری، عطش بازار را با عرضه ۱٫۶ میلیون خودرو برطرف کند. ولی از ابتدای سال تاکنون حدود ۱ میلیون خودرو ساخته شده، و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال به ۱٫۴ میلیون دستگاه برسد.

هرچند وعده ۱٫۶ میلیون دستگاه وزیر صمت تا پایان سال جاری برآورده نمی‌شود، ولی فعالیت و تلاش خودروسازان در چند ماه اخیر بسیار تحسین‌برانگیز بوده و به نظر می‌رسد در صورت تداوم، اشباع بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ امکان‌پذیر شود. تزریق خودرو آن‌هم در تیراژ بالا، بدین معنی است که نیاز متقاضیان برطرف شده و عطش آن‌ها از بین می‌رود. با فروکش کردن عطش مصرف‌کنندگان، وضعیت بازار رو به ثبات رفته و حتی تغییر نرخ دلار نمی‌تواند تأثیر چشمگیری روی قیمت خودرو داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. آوات
    آوات می گوید

    ای کاش بجای نگرانی در کمیت کمی نگران کیفیت بودند
    سالانه به اندازه ی یه جنگ کشته ی جاده ای داریم

  2. Behi
    Behi می گوید

    آیا قیمت ها کاهشی هس
    برای مدل ۹۰ تا ۹۹

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.