الزام خودروسازان به استفاده از ورقه‌های فولادی استاندارد در بدنه

0 323

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد کشور در اظهارات اخیر خود به لزوم استفاده از ورقه‌های فولادی استاندارد در بدنه خودرو اشاره کرده است. ضخامت ورقه‌های فولادی خودروها ۷ میلی‌متر است و رعایت این استاندارد، برای تمامی خودروسازان و مونتاژکاران بخش دولتی و خصوصی اجباری است.

مقاومت و استحکام هر خودرو به عوامل متعددی از جمله ضخامت ورقه‌های بدنه، جنس و همچنین طراحی بدنه بستگی دارد. به‌علاوه، نحوه چینش قطعات نقش مؤثری در تضمین استحکام بدنه خودرو ایفا می‌کند. بدین ترتیب می‌توان گفت نحوه جوشکاری، فرم‌دهی، قالب‌دهی،‌ پرس و کلیه تجهیزات مربوطه، در استحکام و مقاومت خودرو در برابر آسیب‌های جزئی و شدید مؤثرند.

چرا استفاده از ورقه‌های فولادی ۰٫۷ میلی‌متری اجباری شد؟

کاربرد ورقه‌های فولادی استاندارد در بدنه و توجه به ضخامت آن‌ها در بخش‌های مختلف ماشین، موجب افزایش ایمنی و بهبود عملکرد می‌شود. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، این نهاد مهم به‌طور پیوسته و دوره‌ای، استانداردهای مختلف خودرویی از جمله ضخامت بدنه در بخش‌های متعدد را مورد بررسی و پایش قرار می‌دهد و در صورت تشخیص تخلف خودروسازان و استفاده از ورقه‌های فولادی غیراستاندارد، با آن‌ها برخورد شدید خواهد کرد.

مقاومت و استحکام بدنه در آزمایش‌های مختلف از طریق میزان ضربه‌ای که به آن‌ها وارد می‌شود، مشخص می‌شود. ضخامت ورقه‌های فولادی استاندارد در بدنه خودرو ۷ میلی‌متر است و خودروسازان ملزم به رعایت این استاندارد در سفارش‌های خود هستند.

آمار تصادفات جاده‌ای به‌طور خاص در فصل تابستان بالا می‌رود و متأسفانه اکثر آن‌ها به تلفات جانی ختم می‌شوند. به‌طور خاص در سال‌های اخیر، تصاویر متعدد از مچاله شدن خودروهای داخلی در فضای آنلاین منتشر شده و مدت‌هاست بدنه ضعیف و اصطلاحا حلبی آن‌ها مورد انتقاد و تمسخر عمومی قرار گرفته است. نارضایتی از بدنه ضعیف و ظریف خودروها به جایی رسیده که حتی رئیس‌جمهور در فرامین هشتگانه خود، به افزایش کیفیت ساخت خودرو اشاره کرده و بر همین اساس سازمان ملی استاندارد فرصتی را در اختیار خودروسازان قرار داده تا استانداردهای ایمنی را در محصولات خود پیاده‌سازی کنند. کاربرد ورقه‌های فولادی استاندارد در بدنه خودرو با ضخامت ۷ میلی‌متر هم جزو استانداردهای مهمی به‌شمار می‌آید که از این به بعد، تمامی شرکت‌های خودروساز کشور ملزم به پیروی از آن هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.