نگاهی بر وضعیت بازار و پیش‌بینی ریزش شدید قیمت‌ها با ورود کارکرده‌ها

0 2,211

بررسی وضعیت بازار خودرو ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ به ریزش تاریخی قیمت دنا دنده‌ای و اتوماتیک اشاره می‌کند. همچنین یکی از نمایندگان مجلس پیش‌بینی کرده که در صورت موافقت با واردات خودروهای کارکرده، قیمت خودروها به‌شدت کاهش می‌یابد و خودروهای داخلی با قیمت منصفانه در دسترس خریداران قرار می‌گیرند.

با آغاز فاز اجرایی واردات خودروهای خارجی، قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد روی یک نمودار نزولی قرار گرفت. از اواسط فروردین‌ماه تا اوایل تیر، قیمت خودروها در بازار کاهش پیدا کرد و معاملات خودرویی راکد شد. به‌نحوی‌که برخی فروشندگان حتی قیمت محصولات را به نزدیکی قیمت کارخانه رساندند تا بلکه معامله‌ای انجام شود. البته علاوه بر شروع واردات، برگزاری طرح‌های جامع فروش خودرو در سامانه یکپارچه هم در این رکود بی‌تأثیر نبوده است.

اما حالا که بحث واردات خودروهای کارکرده داغ شده و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با آن موافقت کرده است، به نظر می‌رسد بازار خودرو وارد یک رکود و ریزش خاص شود. با اینکه واردات خودروهای کارکرده هنوز به تأیید نهایی نرسیده است، ولی پیامدهای آن از همین اکنون در بازار خودرو مشاهده می‌شود. وضعیت بازار خودرو ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ بیانگر افت مجدد قیمت محصولات داخلی است. به‌طور خاص، خودرویی مانند دنا دنده‌ای طی دو ماه اخیر حدود ۲۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و مدل اتوماتیک آن افت ۱۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

کاهش شدید قیمت در طولانی‌مدت برای خودروهای دیگری همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷ و تارا نیز صادق است. به‌هرحال در بازار امروز، برخی خودروها مثل پژو ۲۰۷ دستی و رانا پلاس نسبت به روز قبل گران‌تر شده، برخی دیگر مثل شاهین، تارا دستی و کوییک R هرچند به‌طور جزئی ارزان‌تر شده و بسیاری خودروها مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، دنا اتوماتیک و ساینا دستی بدون تغییر قیمت خاصی در بازار امروز معامله می‌شوند.

وضعیت بازار خودرو ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ و قیمت محصولات داخلی پرطرفدار

مدل ماشین قیمت
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ ۵۰۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده دستی مدل ۱۴۰۲ ۶۵۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5 مدل ۱۴۰۲ ۸۲۸ میلیون تومان
تارا دستی مدل ۱۴۰۲ ۶۹۵ میلیون تومان
تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ ۸۱۸ میلیون تومان
دنا اتوماتیک توربوپلاس مدل ۱۴۰۲ ۸۳۵ میلیون تومان
دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ ۶۱۰ میلیون تومان
رانا پلاس مدل ۱۴۰۲ ۵۰۰ میلیون تومان
سمند سورن پلاس مدل ۱۴۰۲ ۵۸۷ میلیون تومان
پژو پارس TU5 مدل ۱۴۰۲ ۶۲۹ میلیون تومان
پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۲ ۲۷۵ میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار SX مدل ۱۴۰۱ ۳۴۲ میلیون تومان
تیبا هاچبک EX مدل ۱۴۰۱ ۳۴۶ میلیون تومان
ساینا S دستی ۳۵۶ میلیون تومان
کوییک R دستی ۳۵۳ میلیون تومان
کوییک R اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ ۴۲۹ میلیون تومان
شاهین G مدل ۱۴۰۲ ۵۷۶ میلیون تومان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.