اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

توقف خطوط تولید ایران خودرو در پایتخت به دلیل کمبود ارز

توقف تولید ۷ محصول ایران خودرو در کارخانه‌های تهران، به‌تازگی در سرخط خبرها قرار گرفته است. بررسی گزارش تجمیعی این شرکت در اردیبهشت‌ماه سال جاری نشان می‌دهد ۷ خودرو در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با رقم صفر به تیراژ رسیده‌اند. علاوه بر کارخانه‌های تهران، خطوط برخی محصولات در سایت‌های دیگر نیز متوقف شده است.

هفت محصول ایران خودرو، یعنی سمند LX، دنا، رانا دنده‌ای، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سور، پژو ۲۰۶، پژو پارس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما دیگر در خطوط کارخانه‌های تهران تولید نمی‌شوند. با توجه به آمار موجود در گزارش تجمیعی ماه گذشته، ساخت پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در کارخانه ایران خودرو خراسان و همین‌طور سمند LX، سمند LX-EF7 و سورن ELX در کارخانه ایران خودرو تبریز نیز به حالت تعلیق درآمده است.

نامه ایران‌خودرو به وزارت صمت

در ارتباط با توقف تولید ۷ محصول ایران خودرو به‌تازگی تصویر نامه‌ای در فضای رسانه دست به دست می‌شود که مبنی بر شکایت این خودروساز دولتی از کمبود ارز نزد وزارت صمت است. در متن نامه نوشته شده که «به‌دلیل عدم تأمین ارز در سال جاری و خالی شدن موجودی کالاهای انبارهای این شرکت و تأمین‌کنندگان، در هفته گذشته توقفات متعددی در خطوط تولید ایران خودرو رخ داده است و در هفته جاری نیز برآورد می‌گردد حدود ۵۰۰۰ دستگاه توقف تولید وجود داشته باشد.»

یک نکته مهم در این نامه وجود دارد. ایران خودرو قبلا به وزارت صمت در مورد الزام عرضه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه فروش و ریسک‌های آن اخطار داده بود. یکی از این ریسک‌ها، کمبود ارز بوده که حالا با وقوع آن، شرکت دولتی مجبور به توقف خطوط تولیدی خود شده است. ایران خودرو گفته که با توجه به برنامه فشرده و استفاده حداکثری از ظرفیت و روزهای کاری، امکان جبران عقب‌افتادگی‌های تولیدی را تا پایان سال جاری ندارد و حتی ممکن است حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از تعهدات سال ۱۴۰۲ تحویل نشود.

توقف تولید ۷ محصول ایران خودرو زنگ خطری برای صنعت خودروسازی کشور به حساب می‌آید. در این راستا، معاون وزارت صمت نیز نسبت به توقف قریب‌الوقوع خطوط خودروسازان هشدار داده و درخواست کرده محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو لغو شود.

/blog/news-stopping-production-7-irankhodro-products-due-lack-currency/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید