وعده وزیر صمت مبنی بر عرضه ۹۰۰ هزار خودرو به بازار در ۶ ماه آینده

0 489

وزیر صمت در گفتگوی اخیر خود به عرضه ۹۰۰ هزار خودرو به بازار ظرف شش ماه آینده اشاره کرد. به گفته این مسئول، ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی و ۷۰۰ هزار خودروی داخلی در آینده نزدیک وارد بازار کشور می‌شود. انتظار می‌رود این تعداد خودرو تا حدی موجب کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا شود و در نتیجه نقش مؤثری در حفظ و ثبات قیمت‌ها داشته باشد.

حدود ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی در شش ماه آینده وارد کشور می‌شوند که بخش عمده‌ای از آن‌ها خودروهای اقتصادی هستند. طبق آیین‌نامه واردات، این خودروها تنها در بورس کالا عرضه می‌شوند تا قیمت واقعی آن‌ها کشف شده و از طریق مزایده به فروش برسند. محصولات داخلی نیز بسته به نظر خودروساز ممکن است در طرح‌های مختلف پیش‌فروش، فروش فوری، فروش فوق‌العاده و حتی فروش اقساطی یا مجددا در بورس کالا در دسترس خریداران قرار گیرد.

قیمت خودرو در چه شرایطی ثابت می‌ماند؟

به گفته وزیر صمت، صنعت خودرو کشور با چالش‌های متعددی مواجه بوده و شکست انحصار می‌تواند عمده این مشکلات را حل کند. تقویت خودروسازان کوچک در راستای شکست انحصار موجب شده ساخت خودرو در نه ماه گذشته به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد. تولیدکنندگان به هر نحوی در تلاش هستند تا تیراژ محصولات خود را افزایش دهند. با افزایش تیراژ و عرضه هر چه بیشتر خودرو، می‌توان فاصله میان تقاضا و عرضه را کاهش داد و بدین ترتیب، ثبات قیمت را به بازار خودرو بازگرداند. از طرف دیگر، سهام خودروسازان دولتی به زودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و همین موضوع به شکست انحصار کمک می‌کند. عرضه این ۹۰۰ هزار خودرو به بازار قطعا سبب ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خواهد شد.

علاوه بر شکست انحصار، ورود خودروهای خارجی نیز نقش بسزایی در تعادل بازار دارد. واردات خودرو حالت اجرایی به خود گرفته و نخستین محموله خودروهای خارجی به‌تازگی وارد کشور شده است. در حال حاضر ۲۷ هزار خودرو ثبت سفارش شده‌اند که عمده آن‌ها جزو ماشین‌های اقتصادی به حساب می‌آیند و دارای قیمت زیر ۱۰ هزار یورو هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.