معضل سازمان امور مالیاتی؛ لوکس سوارانی که زیر بار پرداخت مالیات نمی‌روند

0 875

سازمان امور مالیاتی کشور به‌تازگی گزارشی مبنی بر مجموع مالیات تشخیصی برای خانه‌ها و خودروهای لوکس را در فضای آنلاین به اشتراک گذاشته است. میزان وصول مالیات از جانب لوکس‌سواران نشان می‌دهد که مالکین خودروهای گران‌قیمت، چندان زیر بار قانون بودجه چند پایه مالیاتی جدید نرفته‌اند.

مالیات تشخیصی لوکس‌سواران چقدر است؟

طبق گزارش جدید سازمان امور مالیاتی، ۱۷۷ هزار خودروی لوکس در سال ۱۴۰۰ و ۲۶۳ هزار خودروی لوکس در سال ۱۴۰۱ تشخیص داده شد. مجموع مالیات تشخیصی برای خودروهای لوکس ۱۴۰۰ رقم ۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، در حالی که تنها ۷۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد. در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع ۲۲۰۰ میلیارد تومان می‌بایست از جانب لوکس‌سواران پرداخت شود، ولی تنها ۲۰ میلیارد تومان وصول شده است.

طبق اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی، دلیل تأخیر در وصول مالیات از جانب لوکس‌سواران را می‌توان اعلام دیرهنگام نرخ مالیات دانست. اگرچه، در مقایسه با سال ۱۴۰۰، به نظر نمی‌رسد مالکین خودروهای لوکس تمایل چندانی به تسویه مالیاتی داشته باشند. برای سال ۱۴۰۲ نیز ۵۳۰ هزار خودروی لوکس در حال تردد در کشور هستند، ولی مجموع مالیات تشخیصی آن‌ها هنوز محاسبه نشده است.

تا پیش از آغاز سال جاری، خودرویی که قیمت آن به ۱.۵ میلیارد تومان می‌رسید، یک خودروی لوکس محسوب می‌شد. ولی حالا طبق قانون بودجه سال جدید (۱۴۰۲)، هر خودرویی با ارزش حداقل ۳ میلیارد تومان، خودروی لوکس در نظر گرفته می‌شود. بنابراین مالکین خودروهای زیر ۳ میلیارد تومان معاف از پرداخت مالیات هستند. خودروهای لوکس با ارزش بالای ۳ میلیارد تومان، مشمول ۱ درصد مالیات هستند و هر چه قیمت خودرو بالاتر برود، نرخ مالیات سالانه هم بیشتر می‌شود.

علیرغم تعیین معیار جدید برای سنجش خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت، اعتراضات بسیاری در این دو پایه مالیاتی وجود دارد. رسیدگی نکردن به‌موقع به شکایات و تداوم دیرکرد در وصول مالیات از جانب لوکس‌سواران می‌تواند به یک معضل برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.