پلاک گذاری خودروهای گذرموقت امکان‌پذیر نیست

0 522

به گفته رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک راهور، پلاک گذاری خودروهای گذرموقت امکان‌پذیر نیست و در صورتی که زمان اعتبار این خودروها به پایان برسد، یا به کشور مبدأ بازگردانده می‌شوند یا پلیس به‌صورت قانونی آن‌ها را توقیف می‌کند.

خودروهای دارای پلاک گذرموقت معمولا جزو خودروهای لوکس به حساب می‌آیند و علاوه بر ظاهر جذاب، مشخصات فنی عالی دارند. به همین خاطر افراد زیادی به‌دنبال مالکیت آن‌ها هستند. اما پلیس راهور خرید، فروش و اجاره این نوع خودروها را منع کرده است، چراکه پلاک گذرموقت قابل تبدیل به پلاک ملی نیست.

ناممکن بودن پلاک گذاری خودروهای گذرموقت و تردد دائمی آن‌ها در سطح کشور، نکته مهمی است که علاقه‌مندان پیش از اقدام برای خرید یا حتی اجاره، باید به آن توجه داشته باشند. رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک راهور در مورد فریب و کلاهبرداری افراد سودجو هشدار داده و هرگونه تبلیغ در مورد تخصیص پلاک ملی به خودروهای دارای پلاک گذرموقت را غیرقانونی اعلام کرده است.

دردسرهای اجاره خودروهای پلاک گذرموقت

به‌عنوان یک نکته مهم دیگر، اجاره خودروهای گذرموقت نیز دردسرهای بسیاری به‌همراه دارد. چراکه اگر به هر دلیلی پلیس جلوی خودروی گذرموقت را بگیرد و کارت مجوز به نام راننده نباشد، طبق قانون باید خودرو را توقیف کند.

عدم پلاک گذاری خودروهای گذرموقت چندان هم غیرقابل‌توجیه نیست، چون خودروهای دارای پلاک گذر موقت به‌طور «موقتی» مجاز به تردد در منطقه هستند. پس از پایان این مهلت، خودرو باید به کشور اصلی خود بازگردد، در غیر این صورت پلیس آنها را توقیف می‌کند. ماشین‌های گذرموقت بسته به کشور مبدأ، اعتبار تردد متفاوتی دارند. خودروهای واردشده از امارات، تنها یک ماه می‌توانند در منطقه جولان دهند و در صورت منقضی شدن این مهلت، امکان تمدید اعتبار تردد وجود ندارد. از طرف دیگر، مدت اعتبار خودروهای واردشده از دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس و افغانستان، دو ماه (غیرقابل تمدید) است. ولی مهلت استفاده از خودروهای وارداتی از کشورهای دیگر سه ماه است و تنها یک‌بار، به‌مدت حداکثر سه ماه می‌توان جواز تردد آن‌ها را تمدید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.