تردد نزدیک به ۳ میلیون خودروی فرسوده در پایتخت؛ اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا را بشناسید

0 822

در حال حاضر بین ۲۷ الی ۲۸ میلیون خودروی سواری، سنگین و نیمه‌سنگین در سطح کشور تردد می‌کنند. اما شمار بالایی از این خودروها از قابلیت احتراق کامل برخوردار نیستند و به‌دلیل فرسودگی، حتی استانداردترین سوخت‌ها را تلف می‌کنند. تعداد خودروهای فرسوده در تهران به ۲٫۹ میلیون دستگاه می‌رسد که جزو مقصران اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

عوامل متعددی در آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به منابع متحرک و غیرمتحرک، کیفیت سوخت، ناوگان فرسوده و تردد خودروهای اسقاطی و فرسوده اشاره کرد. رفع این عوامل آلاینده به تصمیم‌گیری‌های چندوجهی نیاز دارد که یکی از آن‌ها، اجبار استانداردسازی گاز طبیعی، نفت گاز (گازوئیل) و نفت کوره است. به‌علاوه دولت باید تسهیلات ویژه‌ای را برای نوسازی خودروها در اختیار مالکین خودروهای فرسوده قرار دهد.

مسبب محروم ماندن مردم از بنزین باکیفیت یورو ۴ کیست؟

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، هم‌اینک بنزین باکیفیت یورو ۴ در سطح شهر تهران عرضه می‌شود. هرچند حواشی و بسیاری از کلان‌شهرهای کشور از این نوع بنزین محروم مانده‌اند که مسبب آن را می‌توان وزارت نفت دانست. وزارت نفت باید به سمت استراتژی‌های جدیدی پیش برود و ضمن رعایت حقوق شهروندی، موضوع سوخت را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کند.

در جلسات اخیر شورای عالی، استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو و همین‌طور بخشی از قانون هوای پاک اصلاح شده است. همچنین فعلا مقرر شده گازوئیل۶۵۰۰ ppm به جای نفت کوره ۳۵۰۰۰ ppm سوزانده شود که همین امر نقش بسزایی در کاهش انتشار گوگرد دارد. با این حال تا زمانی که چاره‌ای جهت کاهش تعداد خودروهای فرسوده در تهران اندیشیده نشود، متعاقبا نمی‌توان به کاهش آلودگی هوا امیدوار بود.

دو میلیون و ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه موتوری اسقاطی در سطح شهر در حال تردد هستند که حتی با بهترین سوخت‌ها نیز موجب آلودگی هوا می‌شوند. بخش اعظمی از ناوگان حمل و نقل نیز در سن فرسودگی به سر می‌برند و نیاز به اسقاط دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.