تخصیص بودجه دو میلیارد یورویی برای واردات خودرو در سال آینده

0 430

در آیین‌نامه واردات خودرو در سال جاری، ۱ میلیارد یورو بودجه برای این فرایند مهم تخصیص یافته است. البته بارها گفته شده که این بودجه برای سال ۱۴۰۱ بوده و بسته به شرایط ممکن است بودجه بیشتری برای سال‌های آینده لحاظ شود. حال رسانه‌های خبری متعدد از تخصیص بودجه دو میلیارد یورویی برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهند.

گفته می‌شود هدف از دو برابر کردن بودجه واردات، عرضه هر چه بیشتر خودروهای متنوع خارجی به بازار ایران است تا بلکه بدین‌وسیله، تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود. ناگفته نماند که با توجه به فرایند فعلی واردات و وعده ورود بیش از ۲۰۰ هزار خودرو ظرف شش ماه آینده، انتظار می‌رفت که دولت بخواهد بودجه واردات را افزایش دهد.

چه نکاتی در این میان مطرح است؟

با این حال تخصیص بودجه دو میلیارد یورویی برای واردات خودرو در سال آینده کمی جای بحث دارد. اول اینکه منشأ ارز لازم برای واردات خودرو از خارج تأمین می‌شود. به بیان بهتر، بانک مرکزی همکاری چندانی برای تخصیص ارز از خود نشان نمی‌دهد. سخنگوی وزارت صمت نیز چندی پیش به طور واضح بیان کرد که ارز مربوط به واردات خودرو از منشأ خارجی تأمین می‌شود.

از طرف دیگر، دولتی که بارها مخالف واردات خودروهای سواری بوده، حالا به واسطه بورس کالا و بندهای قیدشده در آیین‌نامه، سهم بسزایی از سود این فرایند را به حساب خود واریز می‌کند. دولت رئیسی علاوه بر درآمدهای حاصل از تعرفه و عوارض، روش‌های جدیدی را به کار گرفته تا شراکت بیشتری در سود واردات داشته باشد. بنابراین جای تعجبی نیست که بخواهد با سرمایه‌گذاری بیشتر، سهم آینده خود را از واردات خودرو افزایش دهد.

منابع خبری گزارش می‌دهند که بودجه ۲ میلیارد یورویی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد شده است. هرچند عملیاتی شدن آن با توجه به شرایط فعلی و عدم تعیین تکلیف ارز از سوی بانک مرکزی کمی بعید و دور از دسترس به نظر می‌رسد. در روزهای آتی بدون شک اخبار بیشتری در این خصوص منتشر خواهد شد تا قضیه را روشن‌تر کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.