سهم مالک از ارزش لاشه خودروی فرسوده چقدر است؟

1 4,472

مدیر اجرایی ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده کشور، ارزش لاشه خودروی فرسوده ۱۴۰۲ را بین ۵ الی ۸ میلیون تومان اعلام کرده است. مراکز اسقاط موظف‌اند وجه لاشه را به حساب مالک خودرو واریز کنند، در غیر این صورت تخلف کرده و مالک حق شکایت دارد.

برندگان طرح جایگزینی خودرو پس از رفتن به وب‌سایت nnhk.ir و ثبت‌نام در آن، نزدیک‌ترین مرکز اسقاط را انتخاب کرده و در موعد مقرر به همراه مدارک لازم و البته ماشین فرسوده به مرکز منتخب مراجعه می‌کنند. ناگفته نماند که به‌منظور تسهیل فرایند اسقاط، نیازی به ارائه وکالت‌نامه به نام خودروساز نیست. بنابراین هیچ مرکزی حق ندارد به‌خاطر نداشتن این مدرک غیرضروری، مانع اسقاط خودروی فرسوده شود.

مقدار واریزی به حساب مالک چقدر است؟

مرکز اسقاط، وظیفه محاسبه ارزش لاشه خودروهای فرسوده را برعهده دارد. پس از انجام محاسبات، نیمی از ارزش لاشه به حساب مرکز و نیم دیگر به حساب مالک واریز می‌شود. مقدار واریزی به حساب مالک حداقل ۵ و حداکثر ۸ میلیون تومان است.

ارزش لاشه خودروی فرسوده ۱۴۰۲ طی چندین جلسه کارشناسی تعیین شده است. مبلغ بین ۵ الی ۸ میلیون تومان با کسر هزینه‌های اسقاط اعلام شده است. به بیان بهتر، می‌توان گفت ارزش لاشه بین ۱۰ الی ۱۶ میلیون تومان است که نیمی از آن بابت هزینه‌های اسقاط، به مرکز اسقاط پرداخت شده و نیمی دیگر به حساب بانکی مالک واریز می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ درصد از ظرفیت خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه تخصیص به مالکین خودروهای فرسوده تعلق دارد. حتی آن دسته از مالکینی که پلاک فعال انتظامی دارند هم می‌توانند برای خرید خودرو در سامانه اقدام کنند و در حقیقت این محدودیت برای آن‌ها لغو شده است.

بسیاری از مخاطبین ارزش لاشه خودروی فرسوده ۱۴۰۲ را به باد استهزا گرفته و آن را کمتر از ارزش یک دوچرخه می‌دانند. اما اسقاط خودرو یک وظیفه اجتماعی به حساب می‌آید که بر گردن مالکین خودروهای فرسوده است. از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود برای تسریع فرایند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، تسهیلات بیشتری را در دسترس دارندگان خودروهای اسقاطی قرار دهند تا انگیزه کافی برای خلاص شدن از شر خودروی قدیمی و خرج‌تراش خود داشته باشند. وقتی آلودگی هوا به حدی رسیده که با هر دم و بازدم، سموم متعدد وارد ریه‌ها می‌شود، تشویق به فرزندآوری با تخصیص ۵۰ درصد ظرفیت به مادران چه ارزش خاصی دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فریاد
    فریاد می گوید

    تو بازار آزاد من میتونستم برا ماشینم حداقل ۱۰۰ میلیون پول بگیرم امروز ۵ میلیون اونم بعد از ۴ماه تماس و پیگیری واریز کردن و جالب‌تر اینکه طرح پیش فروش من رو هم به فوق‌العاده‌ تغییر دادن و ۳ روز برای واریز ۵۵۰ میلیون پول ماشین فرصت دادن، یعنی بخدا اینقدر اعصابم داغونه که نمیدونم چیکار کنم و آخر سر، هم ماشینم رو از دست دادم هم امتیاز خرید خودرو رو.
    ظلم کردن و خوردن حق مردم تو روز روشن با وقاحت تمام.
    من موندم فرق منی که یه ماشین ۱۰۰ تومنی دادم و تو قرعه کشی شرکت کردم با یه شخص معمولی چیه؟ چه امتیازی واسه من داشته این طرح؟ خدا وکیلی اگه کسی میتونه یه جواب قانع کننده بهم بده ،حالا انتظار دارین مردم بیان رای بدن و…..

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.