حجم بازار لوازم یدکی قاچاق به ۳ میلیارد دلار رسید

0 1,038

با توجه به گفته‌های یکی از عضو اتحادیه صنفی لوازم یدکی حجم کالای قاچاق موجود در این بازار به ۳ میلیارد دلار رسیده و باید با این پدیده هرچه زودتر مبارزه شود.

البته پدیده قاچاق لوازم یدکی تنها در کشور ما رایج نبوده و مابقی کشورهای دنیا نیز از ورود لوازم یدکی قاچاق به زنجیره کالا خود رنج می‌برند، اما ابعاد قاچاق لوازم یدکی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بزرگتر است.

حجم بازار لوازم یدکی چیزی در حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۳ میلیارد دلار به کالاهای قاچاق تعلق دارد. در هر بخشی از بازار لوازم یدکی در گروه‌های کالایی مختلف، شاهد حضور برندهای مختلف غیر اصیل و تقلبی هستیم. لوازم یدکی قاچاق و فیک به خصوص در بازار خودروهای خانواده پژو و پراید به وفور یافت می‌شود.

بخش بزرگی از بازار لوازم یدکی مربوط به خودروهای خانواده پراید و پژو است. در واقع این دو خودرو ۷۵ درصد از خودروهای سواری کشور را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که در این شرایط بخش بزرگی از بازار لوازم یدکی قاچاق به این دو خودرو اختصاص یافته باشد. اما راهکار مناسب برای مبارزه با پدیده لوازم یدکی فیک و تقلبی چیست؟

حذف لوازم یدکی تقلبی و قاچاق چگونه میسر خواهد شد؟

میزان لوازم یدکی تقلبی موجود در بازار به حدی زیاد است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. کاملا مشخص است که این حجم از لوازم یدکی تقلبی از طریق کانال‌های سامان یافته و برنامه‌ریزی شده به بازار تزریق می‌شود. کانال‌هایی که بسیار قدرتمند هستند و در مقابل شفاف‌سازی مقاومت می‌کنند.

فعالان این بازار معتقد هستند که با بگیر و ببند نمی‌توان بازار لوازم یدکی را مدیریت کرد و جلوی عرضه کالای قاچاق را گرفت.

یکی از روش‌های موثر در این حوزه طرح شناسه کالا روی کاغذ است. به کمک این طرح کالا مطابق با ارزش واقعی که دارد به دست خریدار می‌رسد. به این ترتیب دیگر امکان ندارد که کالای چینی در جعبه ایتالیایی به دست مشتری برسد و مبلغی بسیار بیشتر از ارزش آن نیز از مشتری دریافت شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.