امکانات اجباری جدید برای خودروهای داخلی کدامند؟

0 1,381

خودروسازان کشور علاوه بر رعایت استانداردهای ۸۵گانه در محصولات خود می‌بایست آن‌ها را به امکانات و آپشن‌های دیگری هم مجهز کنند تا جواز شماره‌گذاری برای آن‌ها صادر شود. اما امکانات اجباری جدید برای خودروهای داخلی کدامند؟

سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد، رعایت استانداردهای ۸۵گانه را برای خودروسازان کشور اجباری کرد. خودروسازان تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند محصولات خود را به تمام موارد موجود در لیست استانداردهای ۸۵گانه مجهز کنند. ولی ظاهرا الزامات جدیدی برای تولیدکنندگان داخلی اعلام شده است.

خودروسازان کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ مکلف هستند محصولات خود را به آپشن ها و امکانات بیشتری مجهز کنند. امکانات اجباری جدید خودروهای داخلی عبارتند از دیلایت و پوزیشن لایت، چراغ اتوماتیک (اتولایت)، نشانگر پایش باد لاستیک‌ها، نشانگر تعویض دنده، سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار عابر پیاده و کابین مستحکم.

اهمیت امکانات اجباری جدید

امکانات اجباری جدید خودروهای داخلی همگی موجب افزایش ایمنی سرنشینان خودرو و بهبود کیفیت رانندگی می‌شوند، هرچند که برخی آن‌ها مثل چراغ دی لایت و سیستم هشدار انحراف از مسیر مخصوص شرایط خاصی و جاده‌های استاندارد هستند. اگرچه افزودن آپشن‌های جدید یک الزام برای خودروساز محسوب می‌شود، ولی سفارش آن‌ها توسط مشتری، آپشنال و اختیاری است.

سفارش هر یک از ۹ آپشن جدید، بدون شک قیمت نهایی خودرو را افزایش می‌دهد. به هر حال هیچ بهبودی بدون هزینه نیست. البته به خریداران خودرو توصیه می‌شود به دنبال محصولاتی باشند که استانداردهای جدید در آن‌ها لحاظ شده است، چون علاوه بر بهبود ایمنی و کیفیت رانندگی، در هنگام فروش نیز ارزش خودرو حفظ می‌شود.

لازم به ذکر است که بحث امکانات اجباری جدید خودروهای داخلی با الزام رعایت استانداردهای ۸۵گانه متفاوت است. خودروسازان تا پایان سال جاری وقت دارند آپشن‌های جدید را به محصولات خود اضافه کنند، در غیر این صورت اجازه شماره‌گذاری ندارد. اما مهلت اِعمال استانداردهای ۸۵گانه تا پایان تیرماه است و اگر محصولی تا پایان مهلت مقرر فاقد حتی یکی از استانداردهای ۸۵گانه باشد، مجوز تمدید تولید برای آن صادر نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.