واردات خودرو بیشتر به نفع کدام شرکت‌ها است؟

0 2,271
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، مصوبه ابلاغ‌شده‌ای که اخیرا متن آن در فضای آنلاین منتشر شده، بیشتر به نفع شرکت‌های تولیدکننده با توان مالی بالاتر است. بدین ترتیب، در پاسخ به این سؤال که کدام شرکت ها از واردات نفع می برند می‌توان به خودروسازهای مطرحی همچون ایران‌خودرو، سایپا، ماموت، بهمن موتور، کرمان موتور و مدیران خودرو اشاره کرد.

بر خلاف نیاز بازار، تمرکز وزارت صمت هنوز روی تولید بیشتر معطوف شده است، هرچند این دیدگاه قدیمی نتیجه چندان مثبتی روی بازار ندارد. مصوبه ابلاغی واردات خودرو نشان می‌دهد که هنوز نیازهای بازار شناسایی نشده و در واقع این تصویب‌نامه برای امیدبخشی و کاهش بار روانی مردم نوشته شده و به امضا رسیده است.

علاوه بر مصوبه واردات خودرو، مذاکرات انجام‌شده با شرکت‌های خارجی نیز بیشتر جنبه تولیدمحور داشته و در این میان شرکت‌هایی به سود بیشتر می‌رسند که توانمندی بیشتری در حوزه تولید و مونتاژ داشته باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن اشاره بر اینکه کدام شرکت ها از واردات نفع می برند به نبود جزئیات کافی و دقیق در تصویب‌نامه آیین‌نامه اشاره کرد. به عقیده وی، نکات مهمی مثل تعرفه‌ها، اسقاط خودروهای فرسوده و غیره در متن آیین‌نامه ارائه نشده و تا زمانی که این نکات به طور دقیق تعریف نشوند، نمی‌توان منتظر ورود خودروهای خارجی به داخل کشور بود.

با این حال اگر همه‌چیز طبق برنامه و وعده مسئولین پیش رود، اولین محموله خودروهای وارداتی با حداکثر سقف ۲۰ هزار یورو از راه می‌رسد. البته با توجه به کلمه فوب در شرط آیین‌نامه، سقف قیمت در واقع حدود ۲۳ هزار یورو تعریف می‌شود که در بازار حدود ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

با توجه به این محدوده قیمت، می‌توان چندین برند چینی و مدل‌های مختلف هیوندای و کیا را در برنامه واردات خودرو لحاظ کرد. البته به نظر می‌رسد مذاکراتی نیز با یک برند اروپایی صورت گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.