خودروسازان خود را پاسخگو نمی‌دانند؛ چرا ایربگ هیچ خودرویی باز نشد؟

0 1,343

پس از آنکه مشخص شد ایربگ هیچ‌کدام از خودروهای ایرانی حادثه بهبهان باز نشده است، خودروسازان در مقام دفاع از خود اعلام کردند که در این تصادف زنجیره‌ای خودروهایی که ایربگ داشتند از جلو برخوردی را تجربه نکرده و همین موضوع نیز علت اصلی باز نشدن ایربگ آن‌هاست.

این توجیه خودروسازان واکنش‌های بسیاری را به‌دنبال داشت. در یکی از واکنش‌ها سرهنگ عین‌الله جهانی گفت: «از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در حادثه‌ای مانند حادثه بهبهان همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیب‌دیدگی شده و از قسمت جلو آسیبی نبینند و این موضوع به‌عنوان دلیلی برای باز نشدن ایربگ در تصادف اعلام شود؟ خب خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ‌کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟»

خودروسازان: ما کوتاهی نکرده‌ایم

خودروسازان اما همچنان بر مواضع قبلی خود اصرار داشته و معتقد هستند که کیفیت خودروهای تولید داخل مطابق با استانداردهای اعلامی است و باز نشدن ایربگ تمامی خودروهای داخلی حادثه بهبهان امری احتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.

در همین راستا معاون کیفیت ایران‌خودرو اعلام کرد: «تمام استانداردهای لازم را چک می‌کنیم و بعد اجازه تحویل خودرو به مشتری را می‌دهیم. ۱۰۰ درصد مطمئنیم عملکرد کیسه هوای خودروهای ما در شرایط تعریف‌شده عملکرد درستی دارد.»

معاون کیفیت سایپا نیز گفت:‌ «در تصادف بهبهان ۲۳ خودرو از تولیدات سایپا بود که ۱۶ خودرو تولیدِ قبل از سال ۹۱ بوده و کیسه هوا نداشته است. کیسه هوای ۷ خودروی دیگر هم بازنشده چون تصادف‌شان شدید و از جلو نبوده است.»

به نظر می‌رسد براساس محاسبات مدیران و مهندسی فعال در صنعت خودروسازی کشورمان ایربگ خودرو تنها در شرایطی خاص فعال خواهد شد و باز شدن آن در تمامی حوادث رانندگی امری غیرمعقول است.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اظهارات اخیر مدیران سایپا و ایران‌خودرو واکنش نشان داده و گفت: «باید به مردم گفت که برای باز شدن ایربگ خودروی خود هنگام تصادف از زاویه مناسبی تصادف کنند تا صدمه نبینند. این موضوع نشان می‌دهد ساختار خودروسازی ما رقابتی نیست و خودروسازان به وقوع چنین اتفاقاتی عادت کرده‌اند و خود را پاسخگو نمی‌دانند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.