چرا خودرو ارزان نمی‌شود؟

0 1,174

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت بازار خودرو و با گذشت نزدیک به ۳ سال از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی کشورمان، خودرو ارزان نمی‌شود و بازار خودروهای داخلی و خارجی همچنان در التهاب به سر می‌برد؟

گرانی‌های بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه از سوی خودروسازان است.

این روزها به دلیل گرانی افسارگسیخته مواد فولادی، قطعات خودروها با افزایش قیمت قابل‌توجه مواجه شده‌‌اند. ۸۰ درصد قیمت خودروها مربوط به قطعات و مواد اولیه آن‌ها است. در حال حاضر قیمت فولاد در داخل کشورمان ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از قیمت جهانی است. شرایط به نحوی است که اگر فولاد مورد استفاده در خودروها و قطعات آن از روسیه خریداری شود، بهای کمتری به خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی تحمیل می‌شود. البته فعلا مس، پتروشیمی و فولاد انحصاری شده‌ و فعالان صنعت خودروسازی کشورمان ناچار هستند که با خرید از داخل بهای بیشتری نسبت به قیمت جهانی پرداخت کنند.

رانت موجود در بازار خودرو را دست‌کم نگیرید

برای پاسخ به این سوال که چرا خودرو ارزان نمی‌شود باید اشاره‌ای نیز به رانت موجود در بازار خودرو داشته باشیم. این رانت در حال حاضر برابر با ۵۰ هزار میلیارد تومان است. کسانی که این رانت را در دست دارند مسلما اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهشی شده و یا حتی بازار به ثبات برسد.

جالب است که هرچه خودروسازان تلاش می‌کنند که با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها فاصله قیمتی بازار و کارخانه را از بین برده و رانت موجود را کاهش دهند؛ قیمت‌ها در بازار آزاد خارج از تصور بالا رفته و حاشیه سود دلالان و سوداگران همچنان حفظ می‌شود.

تا زمانی که قیمت‌گذاری خودرو ساماندهی نشده و سود و رانت بی‌حساب و کتاب موجود در این بازار حذف نشود شرایط تغییری نکرده و خودرو ارزان‌تر نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.