انصراف مشتریان خودرو از سامانه یکپارچه تخصیص

2 11,958

کاهش اخیر قیمت خودرو در بازار آزاد، باعث شده بسیاری از متقاضیان خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش، دیگر رغبتی به ادامه فرایند نداشته باشند. آمار قابل‌توجه انصراف مشتریان خودرو از سامانه یکپارچه، مهر تأیید روی این ادعا می‌زند.

 دومین طرح جامع عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش به‌تازگی برگزار شده و نتایج قرعه‌کشی و موعد تحویل خودروها در تاریخ ۲۴ آذرماه مشخص می‌شود. اما به نظر می‌رسد ارزانی‌های اخیر، باعث شده افراد دیگر تمایلی به خرید خودرو از طریق سامانه نداشته باشند. حال که قیمت برخی خودروها در بازار آزاد به‌طرز چشمگیری کاهش یافته، دیگر چه نیازی به انتظار کشیدن برای تحویل خودرو است؟

علت انصراف‌ها چیست؟

با اینکه فراخوان واریز وجه از سوی خودروسازان برای شرکت‌کنندگان مرحله اول صادر شده، ولی طبق گفته مدیر سامانه یکپارچه، عده‌ای از واریز وجه صرف‌نظر و بدین ترتیب انصراف خود را اعلام کرده‌اند. انصراف مشتریان خودرو از سامانه طبیعتا باعث خالی شدن ظرفیت‌ها و احتمال تحویل زودتر از موعد برخی محصولات می‌شود. حدود ۲۰ درصد متقاضیان خودروهای داخلی و حدود ۵۰ درصد متقاضیان خودروهای مونتاژی با واریز نکردن به‌موقع وجه، انصراف از خرید را اعلام کرده‌اند.

انصراف مشتریان خودرو از سامانه به بهانه ارزانی در بازار آزاد، در حالی است که یکی از عوامل تأثیرگذار در این ارزانی، عرضه جامع خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص است. به دلیل نبود قرعه‌کشی، بسیاری متقاضیان علی‌الخصوص در مرحله اول به‌سمت سامانه هجوم بردند و نام‌نویسی کردند. بدین ترتیب، تقاضا در بازار کمتر شد و فروشندگان برای اینکه بتوانند هرچه سریع‌تر ماشین‌های خود را به فروش برسانند، قیمت‌ها را کاهش دادند.

البته یک دلیل مهم دیگر پشت انصراف مشتریان خودرو از سامانه وجود دارد و آن، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی و در مقابل کاهش قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی است. این اقدامات که از سوی شورای عالی رقابت انجام شده، اختلاف بین قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد محصولات داخلی را کمتر کرده و باعث شده افراد، به خرید خودرو از بازار آزاد در عوض تحویل فوری روی آورند. همچنین کاهش باورنکردنی قیمت خودروهای مونتاژی علیرغم میل و رغبت سازندگان، تردید و ترس از گرانی آینده را در دل متقاضیان خودروهای مونتاژی انداخته و باعث شده از ادامه فرایند خرید در سامانه انصراف دهند. البته این موضوع که خودروهای مونتاژی نیز در بازار آزاد به طرز قابل‌توجهی ریزش قیمت داشته‌اند، در تصمیم این افراد دخیل بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ملت ناچار دربدر فلک زده نژاد
    ملت ناچار دربدر فلک زده نژاد می گوید

    انصراف از طرح یکپارچه بخاطر اختلاف قیمت بازار وکارخانه نیست بخاطر بی توجهی وگرانفروشی مونتاژ کارها ست که برای مصوبات شورای رقابت تره خورد نکردن ومحصولات رو به قیمت های مد نظر خودشون اعلام کردند

  2. هدیه
    هدیه می گوید

    برای پدرم که قرعه کشی سامانه جامع بوده و ایران خودرو، پیامک واریز اومده ولی پیامک تو spam گوشی رفته و متوجه نشه، الان از موعد واریز ۲۰ روز گذشته کاری میشه کرد؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.