تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین + بهترین نمونه‌های ایرانی و خارجی

0 1,104

ممکن است تصور کنید مکمل بنزین و اکتان بوستر کارایی مشابهی دارند؛ اما این‌طور نیست. اگرچه هر دو محصول به بهبود عملکرد موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو کمک می‌کنند، اما از نظر کاربرد و ویژگی‌ها تفاوت‌هایی اساسی دارند. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم شما را با تفاوت‌های مکمل بنزین و بوستر اکتان آشنا کنیم و بهترین نمونه‌های ایرانی و خارجی هرکدام را معرفی کنیم.

مکمل بنزین چیست؟

مکمل‌های بنزین موادی شیمیایی هستند که برای بهبود عملکرد سیستم سوخت و موتور استفاده می‌شوند. این مکمل‌ها به سوخت اضافه می‌شوند و با تغییر ترکیب شیمیایی بنزین، باعث احتراق بهتر و تمیزتر آن خواهند شد.

مکمل‌های بنزین انواع مختلفی دارند. برخی از مکمل‌ها با از بین بردن رسوبات، میزان آلاینده‌ها را کاهش می‌دهند و کارایی موتور و سیستم سوخت را بهبود می‌دهند. برخی دیگر از مکمل‌ها باعث افزایش مقدار اکتان در بنزین و متعاقباً بهبود عملکرد موتور و کاهش کوبش موتور می‌شوند.

 

1.تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین

هنگام انتخاب مکمل بنزین، باید بدانید کدام نوع مکمل بنزین برای موتور و سیستم سوخت خودروی شما مناسب است.

اکتان بوستر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بحث اکتان بوستر برویم، باید ابتدا ببینیم که اصلاً اکتان چیست. اکتان یک هیدروکربن خطی در بنزین است که از ترکیب دو مولکول اتان به‌وجود می‌آید. عدد اکتان در واقع شاخصی است که مقاومت سوخت در برابر احتراق زودهنگام را نشان می‌دهد. هرچه عدد اکتان بیشتر باشد، سوخت مقاومت بیشتری در برابر احتراق زودهنگام دارد؛ به‌خصوص در شرایطی که فشار و دما بالا هستند.

2.تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین.

اکتان بوستر یک افزودنی است که با هدف افزایش درجه اکتان بنزین، به مخزن سوخت اضافه می‌شود. این افزودنی با افزایش مقدار اکتان در بنزین سبب بهبود عملکرد خودرو و حل مشکلات ناشی از کم بودن مقدار اکتان می‌شود.

یکی از مشکلات ناشی از کم بودن اکتان بنزین، صدای ناک زدن موتور به‌خصوص در زمانی است که اشتعال ترکیب هوا و سوخت به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

اکتان بوستر علاوه‌بر اینکه باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود، طول عمر موتور خودرو را هم افزایش می‌دهد. بااین‌حال، نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اکتان بوستر لزوماً برای همه خودروها ضروری نیست.

مکمل بنزین و اکتان بوستر چه تفاوتی با هم دارند؟

همان‌طور که احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید، اکتان بوستر و مکمل سوخت با اینکه ممکن است در مواردی مشابه هم باشند، اما دو محصول مجزا با کاربردهای متفاوت هستند. به‌عبارتی، این دو محصول به شیوه‌های متفاوتی باعث بهبود عملکرد موتور و سیستم سوخت خودرو می‌شوند.

مهم‌ترین کاربرد اکتان بوستر، افزایش عدد اکتان سوخت است. افزایش عدد اکتان سبب می‌شود که احتراق و اشتعال دقیقاً در زمان درستی در موتور رخ دهد و از احتراق زودهنگام جلوگیری شود. درنتیجه، کوبش موتور کاهش می‌یابد یا حتی حذف می‌شود، کیفیت اشتعال در موتور افزایش می‌یابد و بهره‌وری مصرف سوخت هم بیشتر می‌شود.

مکمل سوخت محصولی است که عملکرد اصلی آن تمیز کردن و بهینه‌سازی سیستم سوخت در خودرو است. مکمل‌ها، آلاینده‌ها و رسوبات را از سیستم سوخت حذف می‌کنند؛ درنتیجه، عمر مفید سیستم سوخت خودرو افزایش می‌یابد.

 

تفاوت اصلی اکتان بوستر و مکمل سوخت در این است که اکتان بوستر کیفیت اشتعال و مقدار اکتان در بنزین را افزایش می‌دهد، درحالی‌که مکمل بنزین بیشتر با هدف تمیز کردن و بهینه‌سازی سیستم سوخت استفاده می‌شود. هنگام انتخاب بهترین محصول، باید شرایط خودروی خود را در نظر بگیرید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

همان‌طور که گفتیم، استفاده از مکمل‌های بنزین و اکتان بوستر موجب بهبود عملکرد و کارایی موتور می‌شود. با‌این‌حال برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، باید در زمان‌ مناسبی آن‌ها را به سوخت اضافه کنید.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر، وقتی است که حجم سوخت داخل باک به یک‌چهارم رسیده باشد. به‌عبارتی، وقتی ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین داخل باک است و درجه بنزین روی یک قرار گرفته (قبل از اینکه چراغ بنزین روشن شود)، می‌توانید پیش از مراجعه به پمپ بنزین، مقداری مکمل بنزین یا اکتان بوستر داخل باک بریزید و سپس بنزین بزنید تا مکمل یا اکتان بوستر به‌خوبی با بنزین داخل باک ترکیب شود.

3.تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین.

هنگام استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر به نکات زیر توجه کنید:

  1. برای اینکه به‌درستی از این محصولات استفاده کنید، حتماً دستورالعمل‌های درج‌شده روی آن‌ها را بخوانید. معمولاً یک بطری ۳۰۰ میلی‌لیتری از این محصولات برای یک باک با ظرفیت ۵۰ لیتر کافی است.
  2. توجه کنید که اغلب مکمل‌های بنزین و اکتان بوسترها به‌صورت مایع هستند و نیازی به رقیق شدن ندارند. اما اگر این محصولات را به‌صورت قرص یا پودر تهیه کردید، حتماً طبق دستورالعمل و توصیه‌های تولیدکننده، آنها را رقیق کنید و بعد داخل باک بریزید.

بهترین اکتان بوستر و مکمل بنزین موجود در بازار کدام است؟

بهترین اکتان بوستر خارجی

  • لوکاس اویل (Lucas Oil Octane Booster): قادر است عدد اکتان را تا ۰٫۳ واحد افزایش دهد و همچنین موجب بهبود عملکرد موتور، کاهش کوبش و صدای موتور و همچنین کاهش آلاینده‌ها می‌شود. اکتان بوستر لوکاس اویل برای انواع موتور بنزینی خودرو و موتورسیکلت مناسب است.
  • رویال پرپل مکس-بوست (Royal Purple Max-Boost): قادر است عدد اکتان را تا ۳ واحد افزایش دهد و همچنین سیستم سوخت‌رسانی را از آلاینده‌ها پاک کند. اکتان بوستر رویال پورپل مکس-بوست بیشتر برای خودروهای خاص، مثل ماشین‌های مسابقه‌ای، مناسب است.
  • STP: این نوع اکتان بوستر قادر است عدد اکتان را تا ۰٫۲ واحد افزایش دهد و به بهبود کارایی سیستم سوخت و موتور و کاهش کوبش در موتور کمک کند. اکتان بوستر STP برای تمامی موتورهای بنزینی اعم از خودروها و موتورسیکلت‌ها مناسب است.
  • بریمن (Berryman): این نوع اکتان بوستر قادر است عدد اکتان را تا ۰٫۱۵ واحد افزایش دهد و همچنین موجب بهبود عملکرد موتور و کاهش صدای ناک زدن می‌شود. اکتان بوستر بریمن هم برای تمامی موتورهای بنزینی مناسب است.
  • راونول (Ravenol): قادر است عدد اکتان را بین ۰٫۳ تا ۰٫۸ واحد افزایش دهد و همچنین موجب بهبود عملکرد سیستم سوخت خودرو و کاهش تولید آلاینده‌ها می‌شود.
  • گاموت (Gumout): این نوع اکتان بوستر قادر است عدد اکتان را تا ۰٫۸ واحد افزایش دهد و همچنین موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش کوبش موتور و افزایش شتاب خودرو می‌شود و از خام‌سوزی جلوگیری می‌کند.
  • ادینول (Addinol): قادر است عدد اکتان را تا ۰٫۵ واحد افزایش دهد و همچنین موجب بهبود عملکرد موتور و شتاب آن می‌شود.
  • لوکاس (Lucas): این نوع اکتان بوستر قادر است عدد اکتان را تا ۳ واحد افزایش دهد و همچنین موجب کاهش صدای ناک زدن موتور می‌شود. اکتان بوستر لوکاس به‌طور خاص برای خودروهای توربو شارژر مناسب است.

 

بهترین اکتان بوستر داخلی

  • سوپر اکتان بوستر مدپاتکس: این محصول یکی از بهترین اکتان بوستر‌های ایرانی است که در دسته اکتان بوسترهای شتاب‌دهنده قرار دارد. این اکتان بوستر نانو، عدد اکتان را تا ۴ واحد افزایش می‌دهد.
  • اکتان بوستر زادو: این اکتان بوستر ایرانی عدد اکتان را با توجه به نوع بنزین تا ۵ واحد افزایش می‌دهد. اکتان بوستر زادو برای تمامی خودروهای بنزینی مناسب است.
  • اکتان بوستر کاسپین: این محصول که به بهبود عملکرد موتور خودرو کمک می‌کند، مقدار اکتان را در بنزین تا ۳ واحد افزایش می‌دهد و همچنین موجب افزایش قدرت و شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

بهترین مکمل سوخت خارجی

  • مکمل سوخت لیکومولی پلاس: بهبود کیفیت سوخت و عملکرد موتور و همچنین کاهش خام‌سوزی و صدای ناک زدن موتور، از نتایج استفاده از این مکمل سوخت خارجی است.
  • مکمل سوخت اکسیور اِم: برای پاک‌سازی انژکتورها و بهبود عملکرد سیستم سوخت مناسب است.

بهترین مکمل‌های سوخت ایرانی

  • مکمل سوخت نایت ریکس NIT RIX: یکی از بهترین نمونه‌های مکمل بنزین برای ماشین‌های انژکتوری وارداتی و داخلی است و موجب بهبود عملکرد سیستم سوخت، پاک‌سازی سیستم سوخت و کاهش مصرف سوخت می‌شود.
  • مکمل سوخت پترو گلد: این مکمل سوخت ایرانی به بهبود عملکرد موتور، پاک‌سازی سیستم سوخت و کاهش مصرف سوخت در خودرو کمک می‌کند.

 

سخن آخر

مکمل‌های سوخت و اکتان بوسترها از محصولات مصرفی مهم در خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند که سبب بهبود عملکرد و کارایی خودروها می‌شوند. مکمل‌های سوخت به پاک‌سازی سیستم سوخت‌رسانی، افزایش بهره‌وری سیستم سوخت و کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کنند. درحالی‌که اکتان بوسترها با افزایش عدد اکتان سوخت، از ناک زدن موتور جلوگیری می‌کنند و به عملکرد بهینه موتور کمک می‌کنند. استفاده از این محصولات در زمان مناسب و با توجه به نیازهای خاص خودرو، بهبود چشمگیر عملکرد و طول عمر موتور را به همراه دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.