اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

استانداردهای معاینه‌فنی قدیمی است؛ اعتماد نکنید!

مراکز معاینه‌فنی کشور وظیفه دارند مطابق با پارامترها و استانداردهای مشخصی سلامت خودروها را سنجیده و خودروهای قدیمی و فرسوده را از رده خارج کنند اما دبیر انجمن اسقاط خودرو کشورمان مدعی است که این مراکز در انجام مسئولیت خود کوتاهی می‌کنند.

گفته می‌شود که مراکز معاینه‌فنی در سنجش خودروها به درستی عمل نکرده و افراد برای اخذ معاینه فنی، وسیله یدکی به خودرو خود نصب می‌کنند. نتیجه این عمل آن است که خودرو بدون آنکه رفع نقص شود برگ معاینه فنی دریافت کرده و جالب آنکه پس از دریافت برگ معاینه فنی نیز وسیله یدکی از خودرو جدا می‌شود.

دبیر انجمن اسقاط خودرو کشورمان می‌گوید: معاینه‌فنی یک خودرو باید حداقل ۳۰ دقیقه زمان ببرد اما اکنون در ۳ دقیقه انجام می‌شود. تعداد مراکز معاینه‌فنی کم است و می‌گویند تعداد این مراکز نباید زیاد شود.

استانداردهای معاینه‌فنی قدیمی است

با توجه به گفته‌های دبیر انجمن اسقاط خودرو کشورمان عمر خودروها در کشورمان به دلیل شرایط بد نگه‌داری نسبت به متوسط جهانی بسیار کوتاه‌تر است و در خصوص خودروهای سواری به نصف رسیده است. خودروهای سنگین و موتورسیکلت‌ها وضعیت به مراتب بدتری داشته و در زمان کوتاه‌تری به آلایندگی و نقص در سامانه فنی و ایمنی می‌رسند.

گفته می‌شود که خودروها در کشورمان بر اساس استانداردهای ۸۵‌گانه تولید شده اما به دلیل نگه‌داری بد، به سرعت ایمنی خود را از دست داده و زودتر از موعد فرسوده می‌شوند. این اتفاق با شدت بیشتری برای ناوگان سنگین و موتورسیکلت‌های کشورمان رخ می‌دهد.

از ۳۶ میلیون وسیله‌نقلیه‌ای که در کشورمان موجود است بیش از ۱۸ میلیون از آن‌ها فرسوده هستند. استانداردهای معاینه‌فنی نیز ۲۰ سال پیش تعیین شده و تنها یک بار مورد بازبینی قرار گرفته است. این استانداردها به دلیل قدیمی بودن نمی‌توانند سلامت و ایمنی کامل وسایل‌نقلیه موجود در کشورمان را تضمین کنند و به همین جهت نیز کارشناسان معتقد هستند باید مورد بازبینی قرار گیرند.

از طرف دیگر مطابق با قانون، مراکز معاینه‌فنی باید ۱۳۰ قطعه از خودروها را مورد بازبینی قرار دهند که از این تعداد تنها ۱۵ قطعه توسط مراکز معاینه‌فنی سنجیده می‌شود. علاوه‌بر سختگیری در مورد عملکرد صحیح بسیاری از سامانه‌ها و قطعات خودرو، وجود ایراد و اشکال در قطعات مختلف نیز باید به مالک اطلاع داده شود. اتفاقی که در عمل شاهد رخ دادن آن نیستیم.

در حال حاضر خودروهایی با ایمنی کم نیز می‌توانند برگ معاینه‌فنی دریافت کنند و نتیجه این سیستم افزایش سرعت رسیدن به سن فرسودگی در میان وسایل‌نقلیه است. این کاستی باید از جانب پلیس، سازمان استاندارد، شهرداری‌های شهرهای مختلف و وزارت راه پیگیری شده و در راستای رفع آن عمل شود که این اتفاق نیز صورت نمی‌پذیرد.

/blog/old-technical-examination-standards/amp/
اخبار معاینه فنی
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید