اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای مرحله به مرحله پرداخت عوارض شهرداری خودرو

درخیابان‌ها و جاده‌های شهری و بین شهری در حال حرکت هستید و در همان حال پرداخت عوارض شهرداری خودرو در کمین شما است. همانطور که می‌دانید مالکان انواع خودرو سواری و کامیون برای تردد ملزم به پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان عوارض خودرو به شهرداری هستند. این هزینه متعاقبا صرف عمران، آبادانی و بهبود وضعیت راه‌ها خواهد شد. در کنار هزینه بیمه شخص ثالث (اجباری) و بیمه بدنه (اختیاری)، هزینه‌های مربوط به عوارض شهرداری خودرو را نیز باید سالانه پرداخت کنید.

عوارض تردد در سطح خیابان ها

اما مقدار عوارض خودرو چقدر است و برای هر مدل خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟ در اینجا به طور کامل به پرداخت عوارض خودرو به شهرداری صحبت خواهیم کرد. با ما در کارنامه همراه باشید.

عوارض خودرو چیست؟

قبل از همه‌چیز این را بدانید که عوارض با مالیات و جریمه تفاوت دارد. عوارض خودرو هزینه‌ای است که صاحبان خودرو به‌خاطر استفاده از مسیرهای عمومی و به‌منظور جبران هزینه‌های شهرداری پرداخت می‌کنند. عوارض دریافت‌شده، بعدها دوباره صرف بهبود وضعیت راه‌ها و مسیرهای درون‌شهری و برون‌شهری خواهد شد. مجلس شورای اسلامی امکان دارد به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مقدار عوارض را مشخص کند. 

انواع عوارض خودرو

عوارض خودرو در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که عوارض شهرداری خودرو تنها یکی از آن‌هاست. عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک نیز از دیگر انواع عوارض خودرو است.

تعریف عوارض شهرداری خودرو

از مهم‌ترین زیرشاخه‌های عوارض خودرو مربوط به عوارض شهرداری خودرو است. این هزینه‌ها را مالکان خودرو باید سالانه پرداخت کنند. مجموع آن نیز توسط شهرداری صرف بهبود وضعیت معابر، خیابان‌ها و سیستم حمل و نقل شهری و عمومی خواهد شد. اینکه عوارض شهرداری خودرو را چه کسی باید پرداخت کند دو حالت دارد:

  • پرداخت عوارض شهرداری خودرو با مالک خودرو است.
  • در صورت اقدام به فروختن خودرو، فروشنده و مالک قبلی خودرو باید عوارض شهرداری را پرداخت کند.

بدین صورت که مالک خودرو باید پایان سال، عوارض مربوط به سال جاری را پرداخت کند.

تعرفه عوارض شهرداری سالیانه خودرو چقدر است؟

محاسبه مقدار عوارض پرداختی شهرداری خودرو، طبق ماده ۴۲ قانون مالیات بر اساس ارزش وسیله نقلیه است. اما مبلغ عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۲ به خیلی فاکتورهای دیگر بستگی دارد.

عوارض شهرداری برای بهبود وضعیت راه ها

فاکتور اصلی برای محاسبه مقدار عوارض شهرداری خودرو، قیمت و ارزش خودرو است. البته در سال ۱۴۰۲ دو فاکتور مهم دیگر تخت عنوان شهر محل سکونت و سال تولید ماشین نیز در محاسبه تاثیرگذار است. بدین صورت که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابتدا ارزش ریالی هر خودرو را به وزارت اقتصاد اعلام می‌کند. سپس در وزارت اقتصاد با توجه به سال تولید ماشین و شهر محل سکونت دفترچه‌های راهنما به شهرداری‌ها ارائه می‌شود.

منظور ما از ارزش ریالی خودرو، قیمت آن در بازار خودرو نیست. وزارت صمت سه فاکتور مدل خودرو، سال ساخت و قیمت فروش کارخانه را در نظر می‌گیرد و اگر خودرو وارداتی باشد، ضریبی تحت عنوان حقوق گمرکی به آن اضافه می‌کند. قیمت نهایی این پروسه همان ارزش ریالی خودرو برای محاسبه عوارض شهرداری خودرو است. هر سال نیز ضریبی برای برآورد نهایی در نظر گرفته می‌شود که در سال ۱۴۰۲، .۰.۰۰۱۵ است. به طور مثال اگر وزارت صمت ارزش نهایی خودرو را ۶۰۰ میلیون اعلام کند، عوارض شهرداری مربوط به آن ۹۰۰ هزار تومان است.

میزان عوارض سالیانه خودرو را کدام نهاد تعیین می کند؟

در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ آیین‌نامه جدیدی منتشر شد که به موجب آن سازمان امور مالیاتی کشور، مرجع محاسبه عوارض شهرداری خودرو و دیگر عوارض سالیانه لوازم نقلیه انتخاب شد. در بهمن هر سال، این مرجع عوارض سالیانه خودرو را تعیین و به وزارت کشور اعلام می‌کند. از طرفی سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو سمیع توسط وزارت کشور راه‌اندازی شده است. این سامانه ۳ بخش مجزا دارد.

۱- پرداخت عوارض خودرو:

کافی است یکبار خودرو خود را در سامانه سمیع به نشانی saamie.ir ثبت کنید تا پروسه پرداخت عوارض خودرو برایتان آسان شود. برای پرداخت عوارض اطلاعات مربوط به پلاک خودرو، نام و نام خانوادگی مالک خودرو، تاریخ تولد، شماره تماس، کد ملی و کد پستی را وارد کرده، بعد کد امنیتی را وارد کرده و سپس گزینه استعلام را بزنید.

یک پنجره برای شما باز می‌شود که مشخصات خودرو به همراه لیست عوارضی که مالک باید پرداخت کند لیست شده است. دو راه کلی برای پرداخت قبوض مربوط به عوارض خودرو دارید:

  • صدور قبض: بر روی دکمه صدور قبض کلیک کنید، برای شما کادری باز می‌شود که یک شناسه قبض در آن است. کافی است که به یکی از دستگاه‌های کارت خوان بانک ملی مراجعه کنید و قبض مربوطه را پرداخت کنید. یادتان باشد برای پرداخت هزینه عوارض شهرداری خودرو تنها یک روز از زمان صدور شناسه قبض فرصت دارید، بیشتر از این زمان باید مجدد نسبت به صدور قبض اقدام کنید.
  • پرداخت: دکمه پرداخت شما را مستقیم به صفحه پرداخت منتقل می‌کند و به صورت آنلاین عوارض خودروی خود را پرداخت خواهید کرد.

۲- سامانه اتوماسیون شهرداری ها:

این قسمت مربوط به نهاد شهرداری است. در این بخش نمایندگان شهرداری هر بخش به پنلی دسترسی خواهند داشت که تایید خودروهایی که درخواست پرداخت عوارض داده‌اند به همراه لیست شهرداری‌ها، درخواست‌ها، پیام‌ها و تیکت‌ها وجود دارد.

۳- استعلام پرداخت عوارض خودرو

شاید برایتان سوال باشد استعلام عوارض شهرداری خودرویتان یا کل عوارضی که در سال گذشته داشته‌اید چقدر است؟ کافی است بر روی این بخش کلیک کنید و با وارد کردن شماره Vin خودرو که بر روی برگه سبز خودرو یا کارت ماشین درج شده نسبت به استعلام مقدار عوارض خودرو اقدام کنید.

مشاهده و پرداخت عوارض شهرداری خودرو به صورت آنلاین در سامانه تهران من

برای مشاهده آنلاین و پرداخت عوارض سالیانه خودرو و استعلام مبلغ آن می‌توانید به سایت my.tehran.ir مراجعه کنید. عوارض شهرداری خودرو، عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک در این سایت قابل استعلام است. این سایت حالت یک مرجع کلی دارد. برای استعلام عوارض شهرداری خودرو در تهران و دیگر شهرها می‌توانید به آدرس‌های تعریف شده برای هر شهر به طور جداگانه مراجعه کنید:

استعلام عوارض شهرداری خودرو تهران

  • مراجعه به سایت  my.tehran.ir و قسمت استعلام بدهی طرح ترافیک پارک حاشیه‌ای و عوارض سالیانه خودرو
  • مراجعه به سامانه cartax.ir و وارد کردن پلاک خودرو و مشاهده آنلاین عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک؛ ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا، عوارض پارک حاشیه‌ای و عوارض شهرداری خودرو

استعلام عوارض شهرداری خودرو کرج

  • مراجعه به سایت cars.karaj.ir

استعلام عوارض شهرداری خودرو اصفهان

  • مراجعه به سایت Isfahan.ir

استعلام عوارض شهرداری خودرو مشهد

  •  مراجعه به سایت eservice.mashhad.ir

استعلام عوارض شهرداری خودرو شیراز

  • مراجعه به سایت daramad.tabriz.ir

استعلام عوارض شهرداری خودرو تبریز

  • مراجعه به سایت shiraz.ir

پرداخت حضوری عوارض شهرداری خودرو

برای پرداخت حضوری عوارض خودرو با به همراه داشتن کارت ملی مالک خودرو، سند مالکیت یا برگ سبز خودرو و مدارک پرداخت عوارض قبلی به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان یا دفاتر خدمات الکترونیک محل زندگی خود مراجعه کنید.

کد دستوری استعلام عوارض شهرداری خودرو

برای مواقعی که نه می‌توانید حضوری برای استعلام و پرداخت عوارض به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و نه به اینترنت دسترسی دارید، از کد دستوری *۱۳۷*۳*۳# استفاده کنید. این کد را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید. سپس به ترتیب در هر مرحله هر اطلاعاتی که از شما درخواست شده است را وارد کنید. در پایان کار برای شما یک پیامک حاوی عوارض سالیانه‌ی خودرویتان ارسال خواهد شد.

جریمه عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو

بسیاری از افراد به جای پرداخت سالیانه عوارض شهرداری خودرو آن را به زمان خرید و فروش خودرو واگذار می‌کنند، اما هر ماه تاخیر در پرداخت عوارض سالیانه خودرو جریمه‌ای به میزان ۲% کل مبلغ را در پی خواهد داشت. یعنی اگر یک سال بگذرد و شما عوارض مربوط به خودرو را پرداخت نکرده باشید، میزان ۲۴ درصد بیشتر باید پرداخت کنید. اگر این مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است باید ۶۲۰ هزار تومان پرداخت کنید.

به یاد داشته باشید طرحی تحت عنوان بخشودگی جرایم عوارض شهرداری خودرو وجود ندارد، برای همین بهترین راه همواره پرداخت به موقع و منظم عوارض مربوط به خودرو است.

برای اعتراض به میزان عوارض خودرو چکار باید کرد؟

اگر به مبلغ نهایی عوارض سالیانه خودروی خود اعتراض دارید و یا آن را پرداخت کرده‌اید اما برای شما عوارض جدید لحاظ شده است به شهرداری شهر یا منطقه محل سکونت خود مراجعه کنید و مدارک زیر را با خود به همراه ببرید:

  • سند مالکیت خودرو
  • اسناد پرداخت عوارض گذشته
  • کارت ملی مالک خودرو

نکته) مالک خودرو باید شخصا برای اعتراض به عوارض به ارگان مربوطه مراجعه کند.

سوالات متداول

عوارض شهرداری خودرو چقدر است؟

رقم عوارض شهرداری خودرو بسته به ارزش ریالی خودرو، سال ساخت و شهر محل سکونت دارد که در نهایت این رقم که از سمت وزارت صمت تعیین می‌شود ضریبی ۰.۰۰۱۵ نیز خواهد خورد

عوارض سالیانه شهرداری خودرو صرف چه چیزی خواهد شد؟

صرف بهسازی راه‌ها و وضعیت جاده‌های درون شهری و جبران هزینه‌هایی که شهرداری تقبل کرده است.

آیا پرداخت عوارض شهرداری الزامی است یا اختیاری؟

بر طبق ماده ۴۲ قانون مالیات، پرداخت عوارض خودرو الزامی است.

آیا عوارض شهرداری شامل خودروی صفر نیز می‌ شود؟

خیر اگر خودرو صفر باشد و در خیابان تردد نکرده باشد؛ عوارضی برای آن صادر نخواهد شد.

روش های پرداخت عوارض شهرداری خودرو کدامند؟

به سه شیوه آنلاین، حضوری و استعلام آفلاین (استعلام با شماره‌گیری کد دستوری *۱۱۳۷*۳*۳#(

آدرس سامانه استعلام عوارض سالیانه خودرو کدام است؟

سامانه الکترونیک سمیع به آدرس https://saamie.ir/

مرجع قانونی تعیین عوارض سالیانه خودرو کیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور

آیا محاسبه عوارض خودرو وارداتی با داخلی تفاوت دارد؟

خیر تنها ضریب مربوط به هزینه گمرکی به ارزش نهایی خودرو اضافه خواهد شد.

/blog/payment-of-municipal-vehicle-tolls/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید