اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معرفی انواع مدل‌ها و تیپ‌های پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ یکی از آن خودروهایی بود که در بدو ورود به ایران با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و هنوز هم طرفداران زیادی دارد. ظاهر جذاب و جوان‌پسند آن باعث شد که پژو ۲۰۶ تبدیل به اولین انتخاب بسیاری از رانندگان جوان شود.

در سال ۱۹۹۹ بود که پژو ۲۰۶ برای اولین‌بار در فرانسه تولید شد. البته فرانسه تنها کشور عرضه‌کننده این خودرو نماند، چون کشورهای دیگر هم کم‌کم به جمع تولیدکنندگان آن اضافه شدند، از جمله انگلستان، برزیل، مالزی، چین، اندونزی، شیلی، اروگوئه و آرژانتین. ایران هم از قافله عقب نماند و خط تولید نسخه هاچ‌بک ۵ درب پژو را در سال ۱۳۸۰ شروع کرد.

در طول این سال‌ها ۶ تیپ مختلف از پژو ۲۰۶ روانه بازار شد که هر یک ویژگی‌ها و امکانات خاص خودش را داشت. با ما همراه باشید تا تیپ‌های مختلف پژو را با هم بررسی کنیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۱

اولین نسخه پژو ۲۰۶ تیپ ۱ بود که می‌توان گفت ساده‌ترین نسخه این خودرو است. تیپ ۱ امکانات رفاهی خیلی زیادی نداشت، با این حال می‌توانیم به فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، شیشه‌های برقی ردیف جلو، تهویه مطبوع دستی، مه‌شکن جلو و عقب، و رادیوپخش کاست اشاره کنیم. همان‌طور که شما هم متوجه شدید، حرفی از کیسه هوا و ترمز ABS نزدیم، به‌خاطر اینکه در آن سال‌ها چنین آپشن‌هایی هنوز در خودروها تعبیه نمی‌شد.

بنابراین سیستم پخش کاست و نداشتن کیسه هوا و ترمز ABS را می‌توان نکات منفی تیپ ۱ محسوب کرد.

اگر بخواهیم به ویژگی‌های فنی تیپ ۱ بپردازیم، می‌توانیم به پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی موسوم به TU۳A با حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و گیربکس ۵ سرعته دستی اشاره کنیم، که باعث می‌شد این خودرو در زمان خودش حسابی تندوتیز به نظر برسد! مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۱ نیز در هر صد کیلومتر ۶٫۴ لیتر و شتاب صفرتاصد آن ۱۴٫۱ ثانیه است.

یکی از تفاوت‌های اصلی تیپ ۱ در مقایسه با دیگر تیپ‌های ۲۰۶، نوع طراحی کابین آن است. لوگوی شیر پژو همرنگ فرمان است و پوشش کرومی ندارد، بوق روی دسته راهنما قرار گرفته و فرمان و نمایشگر که وسط داشبورد تعبیه شده و تنها قابلیت نمایش ساعت را دارد.

قیمت حدودی پژو ۲۰۶ تیپ ۱ در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و … بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

با توقف تولید تیپ ۱، تولید تیپ ۲ آغاز شد که انگار یک نسخه به‌روزرسانی شده از تیپ ۱ بود. این نسخه پژو ۲۰۶ تا سال‌ها جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد و هنوز هم روزانه تعداد زیادی از آن معامله می‌شود.

در این مدل هم پیشرانه TU3 با قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن-متر دیده می‌شود که تفاوتی با تیپ ۱ ندارد. در کنار دیگر ویژگی‌های مشابه تیپ ۱ و ۲، باید به یک تفاوت هم اشاره کنیم که اضافه شدن ترمز ABS و بهبود وضعیت ایمنی است. با این وجود، تیپ ۲ همچنان بدون کیسه هوا تولید می‌شد.

ایران‌خودرو از سال ۱۳۹۰ کیسه هوا را نیز به این نسخه اضافه کرد. در سال ۱۳۹۱ با افزایش تحریم‌های غرب، شرکت پژو به همکاری‌اش با طرف ایرانی خاتمه داد و ایران‌خودرو با همکاری شرکت‌های چینی به تولید ۲۰۶ ادامه داد.

قیمت حدودی تیپ ۲ در سال ۱۴۰۱ با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و … بین ۱۵۰ تا ۳۱۵ میلیون تومان متغیر است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳

ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۶ یک تیپ دیگر از ۲۰۶ را معرفی کرد که با توجه به امکاناتش می‌توان آن را چیزی بین تیپ ۲ و تیپ ۵ دانست. تغییر چشمگیری در تیپ ۳ وجود ندارد. البته از نظر ایمنی کمی پیشرفت کرده و اضافه شدن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو جزو ویژگی‌های مثبت آن است.

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD یکی دیگر از تفاوت‌های این نسخه با تیپ‌های قبلی خودش است. همچنین آینه جانبی برقی مجهز به گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک و شیشه‌های عقب که برقی شده‌اند نیز از دیگر ویژگی‌های تیپ ۳ هستند.

تولید تیپ ۳ در سال ۱۳۹۰ متوقف شد، اما ۱۰ سال بعد دوباره به میدان برگشت! در واقع ایران‌خودرو یک بار دیگر و در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت که آن را با ظاهری جدید روانه بازار کند. سقف شیشه‌ای،  سقف پانوراما، دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه و رینگ‌های آلومینیومی از نقاط تمایز تیپ ۳ جدید هستند.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و … بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان متغیر است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۴

احتمالاً در مورد تیپ ۴ خیلی کم شنیده باشید، چون باورتان بشود یا نه، باید بگوییم که ایران‌خودرو تنها ۲۰۰ دستگاه از آن را تولید کرد. البته بهتر است به‌جای تولید بگوییم مونتاژ، چون قطعات آن به شکل آماده وارد ایران شد. هدف اصلی تولید تیپ ۴ عرضه آن به جانبازان و معلولین بود، به همین دلیل گیربکس اتوماتیک AL4  برای اولین‌بار در ساخت این خودرو به‌کار رفت.

امکانات فنی تیپ ۴ نیز عبارتند از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری که قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن-متر تولید می‌کند. ترمز ABS و کیسه‌هوای جلو نیز در آن تعبیه شده‌ است.

سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی CD، سنسور باران، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، محفظه مخفی زیر داشبورد، چراغ مه‌شکن عقب و جلو و آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و گرمکن نیز امکانات متمایز این تیپ هستند.

قیمت حدودی تیپ ۴ در سال ۱۴۰۱، ۱۵۰ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

تیپ ۵ بدون شک محبوب‌ترین نسخه ۲۰۶ است. این خودرو در زمان عرضه با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و هنوز هم خرید و فروش می‌شود، چون در کنار شتاب بالا، کم‌مصرف (مصرف ترکیبی ۶٫۴ لیتر در صد کیلومتر) است و این ویژگی‌ها برای بسیاری از رانندگان اهمیت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU۵ و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد و ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

آینه‌های کناری برقی مجهز به گرم‌کن و فلاپ همرنگ با بدنه، شیشه‌های برقی عقب، تهویه مطبوع خودکار با نمایشگر دیجیتال، ترمز ABS و کیسه هوای جلو این تیپ را به یکی از پرآپشن‌ترین خودروها تبدیل کردند که بعدها سنسور پارک عقب و نمایشگر تایپ B با قابلیت نمایش دمای هوای محیط هم به آن اضافه شد.

فهرست امکانات رفاهی استاندارد تیپ ۵ که با تیپ۳،۴ و ۶ مشترک است و نسبت به تیپ۲ برتری دارد:

 

  • آینه‌های کناری برقی مجهز به گرم‌کن
  • فلاپ همرنگ با بدنه
  • شیشه‌های برقی عقب
  • تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با نمایشگر دیجیتال
  • ترمزهای دیسکی در هر ۴ چرخ (تا مدل ۹۸)
  • بلندگوی درهای عقب
  • ۲ تیوتر در جلو و پشت سری صندلی های عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و … بین ۲۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۶

تیپ ۶ که آن را با نام ۲۰۶ اتوماتیک می‌شناسیم، در سال ۱۳۸۳ معرفی شد و خط تولید آن تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. این تیپ پژو ۲۰۶ در بین ایرانی‌ها محبوبیت زیادی دارد و هنوز تعداد زیادی از کارکرده‌های تیپ ۶ خرید و فروش می‌شود.

پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU۵ و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته (AL۴) با قابلیت تیپ‌ترونیک از امکانات فنی این خودرو هستند. تیپ ۶ دو حالت رانندگی اسپرت و برفی را نیز ارائه می‌دهد.

با خروج پژو از ایران، تولید تیپ ۶ هم متوقف شد، چون امکان داخلی‌سازی فناوری موردنیاز برای ساخت گیربکس‌های اتوماتیک وجود نداشت. پس از آن، گیربکس AL۴ تنها برای تولید پژو ۲۰۷ وارد کشور شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و . . . بین ۱۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است.

البته ابران‌خودرو پس از مدتی تصمیم به تولید پژو ۲۰۶ صندوق‌داز یا پژو ۲۰۶ SD گرفت که با استقبال خانواده‌ها مواجه شد، چون برای سفر خیلی مناسب‌تر بود. پژو ۲۰۶ صندوق‌داز در نسخه‌های بنزینی و دوگانه‌سوز تولید شد.

از جمله امکانات این خودرو می‌توانیم به چراغ بدرقه، سیستم صوتی با اسپیکرهای عقب و جلو، کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، حسگر پارک عقب، صندلی راننده ۶ حالته دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی اشاره کنیم.

پژو ۲۰۶ صندوق‌داز خودروی کم‌مصرفی است و فرمان‌پذیری خوب، ترمزهای مطمئن و دسترسی آسان به قطعات یدکی از دیگر نکات مثبت آن است.

حالا بیایید نگاهی بیندازیم به جدول مقایسه امکانات فنی و رفاهی تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶

بررسی و مقایسه مشخصات فنی انواع تیپ های ۲۰۶

مدل خودرو تیپ ۱، تیپ ۲ و تیپ ۳ تیپ ۵ تیپ ۴ و تیپ ۶
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها (TU3A) ۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها (TU5) ۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها (TU5)
حجم موتور (cc) ۱۳۶۰ ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
حداکثر گشتاور  ۱۱۸ نیوتن‌متر در ۳۴۰۰ دور ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور
حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۴ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتاصد (S) ۱۴.۱  ۱۱.۶  ۱۲.۶
مصرف سوخت (ترکیبی) ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر ۷.۳ لیتر در صد کیلومتر
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۷۰ ۱۸۵ ۱۹۰

 

بررسی و مقایسه آپشن های انواع تیپ های ۲۰۶

نام تیپ / آپشن تیپ۱ تیپ ۲ تیپ ۳ تیپ ۳ سقف شیشه‌ای تیپ ۴ تیپ ۵ تیپ ۶
 

غربیلک فرمان

دو شاخه با لوگوی مشکی سه شاخه با لوگوی کرومی سه شاخه با لوگوی کرومی سه شاخه با لوگوی کرومی سه شاخه با لوگوی کرومی سه شاخه با لوگوی کرومی سه شاخه با لوگوی کرومی
صندلی عقب ساده ساده مجهز به ۳ عدد پشت‌سری مجهز به ۳ عدد پشت‌سری مجهز به ۳ عدد پشت‌سری مجهز به ۳ عدد پشت‌سری مجهز به ۳ عدد پشت‌سری
رینگ فولادی فولادی فولادی آلومینیومی فولادی فولادی فولادی
ترمز عقب کاسه‌ای کاسه‌ای کاسه‌ای دیسکی دیسکی دیسکی یا کاسه‌ای (بسته به مدل) دیسکی
دماسنج هوای بیرون ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد برخی مدل‌ها ندارد
سنسور پارک عقب ندارد برخی مدل‌ها ندارد ندارد ندارد برخی مدل‌ها ندارد
شیشه‌های عقب دستی دستی برقی برقی دستی برقی برقی
آینه‌های جانبی دستی دستی برقی برقی برقی برقی برقی
بلندگو عقب ندارد ندارد دارد دارد ندارد دارد دارد
دستگیره‌ها و زه‌های جانبی مشکی‌ مشکی‌ مشکی هم‌رنگ با بدنه مشکی مشکی مشکی
تهویه مطبوع  

دستی

 

دستی

 

اتوماتیک

اتوماتیک دستی اتومایتک اتوماتیک
نمایشگر بالای داشبورد

 

ساعت دیجیتال تایپ A یا B (بسته به مدل) تایپ A تایپ B تایپ A تایپ A یا B (بسته به مدل)

 

 

تایپ A

محل بوق روی دسته راهنما روی فرمان روی فرمان روی فرمان روی فرمان روی فرمان روی فرمان
محفظه مخفی زیر صندلی سرنشین جلو ندارد ندارد ندارد ندارد دارد ندارد ندارد
ایربگ راننده و سرنشین جلو

 

ندارد مدل‌های ۱۳۹۰ به بعد دارد دارد دارد دارد دارد
ترمز ABS ندارد مدل‌های ۱۳۹۰ به بعد دارد دارد دارد دارد دارد
سنسور باران ندارد ندارد ندارد ندارد دارد ندارد ندارد
/blog/peugeot-206-types/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید