راهنمای خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران (تصویری)

0 367

شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه «تهران» در ذهن تداعی می‌شود، ترافیک و آلودگی هوای آن است. این موضوع آن‌قدر جدی است که از لحظه ورود به پایتخت، با حجم بالای خودروها و شلوغی خیابان‌ها مواجه می‌شوید. سال ۸۵ بود که تصمیم گرفته شد برای کنترل این ترافیک و این حجم از خودرو، طرحی به نام طرح ترافیک پیاده شود. این طرح پیوسته در حال تغییر بوده است، به‌طوری‌که در حال حاضر، خرید مجوز طرح ترافیک قبل از ورود به محدوده‌های تعیین‌شده الزامی است و نداشتن آن، منجر به جریمه خواهد شد. حال سؤال اینجاست که برای خرید طرح ترافیک باید چه کنیم؟ همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب هرآنچه را که درباره طرح ترافیک باید بدانید، برایتان می‌گوییم.

محدوده و ساعت طرح ترافیک تهران و آلودگی هوا در سال ۱۴۰۳

طرح ترافیک تهران به‌منظور کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا، در مناطق خاصی از شهر اجرا می‌شود.

محدوده طرح ترافیک از شمال، به خیابان مطهری و خیابان فاطمی و از جنوب، به خیابان شوش منتهی می‌شود. طرح ترافیک تهران از سمت شرق تا خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور و از سمت غرب هم تا خیابان‌های کارگر شمالی و کارگر جنوبی ادامه دارد.

طرح ترافیک در این محدوده، فقط از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۸:۰۰ اجرا می‌شود.

محدوده طرح آلودگی هوا هم از شمال به بزرگ‌راه همت، از جنوب به بزرگ‌راه بعثت، از شرق به بزرگ‌راه امام علی و از غرب به بزرگ‌راه چمران و نواب ختم می‌شود.

طرح آلودگی هوا نیز هم‌زمان با طرح ترافیک آغاز می‌شود و در روز پنجشنبه تا ساعت ۱۳ ادامه دارد.

هر خودرو در هر فصل، اجازه دارد ۲۰ روز در این ساعات وارد محدوده طرح آلودگی هوا شود و جریمه نشود.

اگر رفت‌وآمد شما در سطح شهر به‌گونه‌ای است که مجبورید بارها در طی این ساعات از محدوده طرح ترافیک عبور کنید، لازم است در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنید و مجوز ورود به طرح ترافیک بگیرید.

اگر مالک خودرو هستید و در شهر تهران زندگی می‌کنید، قطعاً می‌دانید که داشتن حساب کاربری در سامانه «تهران من» یکی از لازمه‌های تردد در این شهر است. با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید از میان بسته‌های متنوع ورود به طرح ترافیک، بسته مناسب خود را خریداری کنید و از میزان جریمه‌های ناشی از ورود و خروج به محدوده‌ طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا و تعداد روزهای مجاز باقی‌مانده برای تردد در این طرح، استعلام بگیرید.

مراحل ثبت‌نام در سامانه تهران من

۱. وارد سامانه تهران من شوید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.1

۲. از سمت چپ بالای صفحه، روی دکمه «ورود/ثبت‌نام» کلیک کنید تا وارد صفحه جدیدی به شکل زیر شوید:

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.2

۳. در این مرحله باید مشخص کنید که در کدام دسته‌بندی قرار دارید: اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی یا اتباع خارجی.

اگر شخص حقیقی هستید، روی گزینه مربوط به شخص حقیقی کلیک کنید و بعد اطلاعات لازم مثل کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه خود را وارد کنید. در قسمت آخر هم باید یک نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه مشخص کنید. در انتها دکمه «دریافت کد تائید» را بزنید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.3-1

اگر شخص حقوقی هستید، روی گزینه وسط یعنی «شخص حقوقی» کلیک کنید. سپس شناسه ملی، نام شرکت، کد اقتصادی، کد ملی بالاترین مقام مسئول و نام و نام خانوادگی بالاترین مقام مسئول شرکت را وارد کنید. پس از اینکه نام کاربری و رمز عبوری برای ورود به سامانه مشخص کردید، دکمه «دریافت کد تأیید» را بزنید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.3-2

اگر جزء اتباع خارجی هستید، روی گزینه آخر یعنی «تبعه خارجی» کلیک کنید و پس از وارد کردن اطلاعاتی مثل شماره پاسپورت، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و مشخص کردن یک نام کاربری و رمز عبور، دکمه «دریافت کد تأیید» را بزنید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.3-3

۴. پس از اینکه کد دریافتی را در قسمت مشخص‌شده وارد کردید، ثبت‌نام شما در سامانه تهران من به پایان می‌رسد.

promotion banner

ثبت خودرو در تهران من

پس از ثبت‌نام، وارد صفحه کاربری خود در سامانه تهران من خواهید شد. اگر مستقیماً وارد نشدید، کافی است دکمه «ورود/ثبت‌نام» در سمت چپ بالای صفحه را بزنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور یا شماره همراه خود وارد سامانه شوید. برای ثبت خودرو در این سامانه این گام‌ها را طی کنید:

۱. روی گزینه ثبت خودرو کلیک کنید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.4

۲. شماره پلاک و شناسه یکتا خودرو را در قسمت‌های مشخص‌شده وارد کنید و دکمه‌ «درج خودرو» را بزنید تا اطلاعات خودرویتان در سامانه ثبت شود.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.5

رزرو روز و خرید طرح ترافیک تهران

برای اینکه بتوانید در محدوده طرح ترافیک تردد کنید، باید طرح موردنظرتان را از طریق همین سامانه رزرو و خریداری کنید. برای این کار، این مراحل را طی کنید:

۱. از منوی سمت راست، روی گزینه «خدمات حمل‌ونقل» کلیک کنید. پس از آن، «رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک» را انتخاب کنید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.6

۲. در صفحه‌ای که باز می‌شود، تاریخ روز مدنظرتان را انتخاب کنید. اگر کیف پولتان شارژ داشته باشد، این مبلغ از حساب شما کسر خواهد شد. در غیر این صورت، باید اعتبار کیف پول خود را به‌اندازه مبلغ خرید طرح شارژ کنید.

خرید طرح ترافیک و آلودگی تهران.7

تعرفه طرح ترافیک و آلودگی برای دو گروه با تخفیف ثابت و حدودا ۵۰ درصدی همراه است. ساکنان محدوده طرح و مالکان خودروهای هیبریدی و برقی می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و ثبت نام، از این تخفیف استاده کنند.

در صورت ارائه مدارک لازم درباره ملک (شخصی یا استیجاری) و تایید سیستمی آن در دفاتر خدمات الکترونیک شهر، یک‌بار خروج ساکنین محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا قبل از ساعت ۰۹:۰۰ و یک‌بار ورود به همان محدوده بعد از ساعت ۱۶:۰۰ رایگان و آزاد است.

نرخ عوارض و تعرفه طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

نرخ عوارض و تعرفه‌های تردد در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۳ به زمان ورود، خروج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر بستگی دارد. درصورتی‌که خودرو در یک روز چندین‌بار توسط دوربین‌های موجود در سطح شهر رویت شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.

ازآنجاکه اوج ترافیک در ساعات اولیه روز است، تردد در ساعات پیش از ۱۰ صبح، تعرفه بالاتری دارد. هزینه ورود بعد از ساعت ۱۶ هم با تعرفه‌های متوسط محاسبه می‌شود. اگر بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شوید، جریمه آن از کیف پول‌تان در سامانه تهران من کسر می‌شود. درصورتی‌که موجودی نداشته باشید، این مبلغ به‌عنوان بدهی در حساب کاربری شما ثبت خواهد شد.

در این میان برخی افراد به‌دلیل شرایط خاصی که دارند، در صورت ورود به طرح ترافیک مشمول تخفیف در پرداخت جریمه خواهند شد. این چند گروه عبارت‌اند از:

  • جانبازان بالای ۲۵ درصد: تا ۱۰۰٪ تخفیف
  • معلولان و خبرنگاران: تا ۹۰٪ تخفیف
  • وسایل نقلیه عمومی مانند مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های با پلاک «ع»، برای ورود به طرح ترافیک نیازی به خرید طرح ندارند و بر این اساس، جریمه‌ای هم بابت ورود به این محدوده نمی‌پردازند.
  • جریمه ورود به محدوده ترافیک برای خودروهای متعلق به آموزشگاه‌های رانندگی و سرویس مدارس هم با ضریب ۳٪ محاسبه می‌شود.

تعرفه طرح ترافیک 1403

بسته‌های بلندمدت طرح ترافیک تهران

اگر ساکن تهران هستید و به هر دلیلی لازم است که از محدوده طرح ترافیک عبور کنید، باید یکی از طرح‌های ترافیک را بخرید. این طرح‌ها به‌صورت یک ‌ماهه، سه ‌ماهه و شش ‌ماهه ارائه می‌شوند. توجه کنید که اگر معاینه فنی برتر داشته باشید، می‌توانید از تخفیف ۳۰ درصدی برای خرید طرح ترافیک استفاده کنید.

نوع معاینه فنی بسته ۱ ماهه (ریال) بسته ۳ ماهه (ریال) بسته ۶ ماهه (ریال)
معاینه فنی عادی ۱۱,۱۰۰,۰۰۰ ۳۱,۴۰۰,۰۰۰ ۵۹,۱۰۰,۰۰۰
معاینه فنی برتر ۷,۷۶۰,۰۰۰ ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ ۴۱,۳۶۰,۰۰۰
برقی-هیبریدی ۱,۱۱۰,۰۰۰ ۳,۱۴۰,۰۰۰ ۵,۹۱۰,۰۰۰

 

پرسش‌های متداول

۱. جریمه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اگر بدون رزرو بسته طرح ترافیک وارد محدوده شوید، تردد شما غیرمجاز شناخته می‌شود و باید بیشترین مبلغ عوارض، یعنی ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان پرداخت کنید.

۲. چطور می‌توان عوارض کمتری برای طرح ترافیک پرداخت کرد؟

اگر قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک، بسته طرح ترافیک خود را رزرو کنید، مبلغ عوارض کمتر خواهد بود. اگر کیف پول شما اعتبار کافی نداشته باشد یا بسته‌ای رزرو نکرده باشید، بدهی کامل ورود به طرح ترافیک را باید بپردازید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.