چرا خودروسازان دیگر خودرو جدید طراحی و تولید نمی‌کنند؟

0 838

با توجه به گفته‌های سخنگوی انجمن قطعه‌سازان از دلایلی که سبب عدم طراحی و تولید خودرو جدید در طی چند سال اخیر شده می‌توان به چندگانگی مدیریت، کمبود نقدینگی و عدم حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با صنعت خودروسازی اشاره کرد.

در حال حاضر مدیریت متمرکزی بر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی وجود ندارد و حداقل ۶ یا ۷ نهاد از جمله شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صنعت و پلیس راهنمایی و رانندگی، دائما با تصمیم‌گیری بر ضد یکدیگر شرایط را بحرانی‌تر می‌کنند. اگر مدیریت موجود به صورت متمرکز درآمده و تنها یکی از این نهادها مسئولیت تصمیم‌گیری را به عهده بگیرد، اوضاع صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد.

همچنین عدم حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی نیز سبب شده که این بخش نتواند به میزانی که می‌تواند کارایی و توانمندی خود را نشان دهد. شرایط به صورتی است که بخش خصوصی تنها چوب تصمیم‌گیری‌های غلط بخش دولتی را می‌خورد آن‌هم در حالتی که هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

کمبود نقدینگی در همه‌جا ریشه دوانده است

این روزها دیگر خبری از خودروها و پلتفرم‌های جدید در میان محصولات خودروسازان نیست و حتی اگر خودرویی هم به بازار معرفی می‌شود فیس‌لیفتی بر محصولات پیشین خودروسازان است. کمبود نقدینگی از دیگر دلایلی است که عدم طراحی و تولید خودرو جدید در سال‌‌های اخیر را به دنبال داشته است.

البته که این عامل هم خود به نوعی ریشه در مدیریت چندگانه دارد. اگر سکان مدیریت را یک نهاد عهده‌دار شود شاهد کم شدن مشکلات مالی و نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان خواهیم بود. ضمن آنکه برداشته شدن تحریم‌ها و تغییر رویکرد سیستم‌های بانکی نیز تاثیر بالایی در رفع مشکلات مالی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.