نقد و بررسی کامل خودروی تارای ایران خودرو و بازار آن

11 44,459

خودروی تارا از محصولات ایران‌خودرو است. با شروع تحریم‌ها علیه ایران، صنعت خودروسازی تنها ماند و متکی به توانایی‌های وطنی. ترک خودروسازان فرانسوی و مشکلات ناشی از تحریم نگذاشت که برنامه‌های خودروسازی ایران در مسیری پرماجرا قرار بگیرد. با این وجود، تلاش‌های داخلی به ثمر نشست و محصولاتی مانند تارا روانه بازار شدند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی خودروی تارا بپردازیم و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم. موافقید؟

بررسی خودروی تارا

تارا محصولی از ایران‌خودروست که با ایجاد تغییراتی روی طراحی و تولید پژو ۳۰۱ ساخته شده است. تولید تارا با کمی عجله و نابه‌سامانی همراه بوده و این موضوع در بررسی‌های دقیقش محرز می‌شود اما با این وجود، در بحث امنیت و ارائه آپشن‌ها بسیار خوب ظاهر می‌شود. برای همین هم هست که اشکالاتش کمتر به‌چشم می‌آیند.

تارا سدانی خانوادگی است و همان‌طور که گفته شد، نسخه ایرانی‌شده خودروی پژو ۳۰۱ است. پیشرانه این خودرو TU5 پلاس است که در میان تولیدات وطنی گزینه مطلوبی به‌شمار می‌رود ولی در مقیاس‌های جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارد.

مشخصات ظاهری خودروی تارا

تارا از آن خودروهایی است که از نظر ظاهر برای مشتریان داخلی راضی‌کننده بوده و فروش خوبی دارد. این خودرو که نسخه‌ای از پژو۳۰۱ است، طراحی عجیب، خاص یا پیچیده‌ای ندارد. در واقع، با خودرویی ساده روبه‌رو هستیم که ما را راضی نگه می‌دارد چون نه ایرادی اساسی دارد و نه شمایلی به‌شدت هیجان‌انگیز؛‌ چیزی است در حد متعادل و وسط.

از ایرادات ظاهری تارا می‌توان به چراغ‌های عقب آن اشاره کرد. این چراغ‌ها نسبت به بخش‌های مختلف خودرو کمی نامتناسب هستند و اندازه‌شان برای بدنه وسیله کمی بزرگ است.

در کل، خطوط طراحی و تناسب بخش‌های مختلف تارا (به‌جز چراغ‌های عقب) نمره قبولی می‌گیرد. در مقایسه با محصولات دیگر ایران‌خودرو، این محصول ظاهر متنوع‌تری دارد.

حتما بخوانید: معرفی بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید

طراحی داخلی خودروی تارا

داخل تارا به پژو ۳۰۱ شباهت زیادی دارد. بنابراین، حس اینکه خودرویی کاملا وطنی است از آن گرفته می‌شود. درست است که تارا نمونه‌ای از محصولات تمام‌وکمال وطنی به‌شمار نمی‌رود اما همین‌که از روی دست پژو برای طراحی‌اش استفاده شده، مزایایی برایش به همراه آورده است.

داخل کابین این خودرو بسیار متناسب است و همه‌چیز سر جای خود قرار دارد. تناسب قطعات و بخش‌های داخلی کابین در کنار صندلی‌های ارگونومیک از آن گزینه‌ای قابل‌اعتنا در میان تولیدات ایرانی ساخته است.

صندلی‌های تارا جادار هستند و با اینکه خودرو چندان بزرگ نیست اما سرنشینان عقب هم به‌اندازه کافی جا دارند. متریال یا همان مصالح به‌کاررفته در خودرو هم نمره قبولی می‌گیرند.

درباره صندوق عقب هم صحبت کنیم. موافقید؟ این بخش از خودرو همیشه بخش مهمی از دغدغه خریداران ایرانی است. در بررسی خودروی تارا هم می‌توان گفت که فضای صندوق عقبش برای خانواده‌ها کافی است و جادار محسوب می‌شود.

بررسی خودرو تارا

مشخصات فنی خودروی تارا

موتور تارا نسخه به‌روزشده و بهینه TU5 قدیمی پژوست. این موتور ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و از نظر آلایندگی و مصرف سوخت نسبت به خودروهای هم‌رده‌اش وضعیت مطلوب‌تری دارد. پیشرانه تارا پیستون ضدسایش دارد و جعبه دنده این خودرو هم از نوع دنده‌ای پنج‌سرعته است. مشخصات فنی دیگر خودرو به شرح زیر اعلام می‌شود:

موتور چهارسیلندر ۱۶سوپاپه
حجم موتور ۱۵۹۸سی‌سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۱۳اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن-متر در ۴هزار دور در دقیقه
جعبه دنده پنج‌سرعته دستی یا ‌شش‌سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد ۹٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰کیلومتر در ساعت
وزن ۱۱۵۰کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۵۰۵ طول – ۱۷۴۸ عرض – ۱۴۶۶ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۶۵۲ میلیمتر

شتاب و کشش تارا در مسیرهای رانندگی معمولی مناسب است. این چیزی است که خریداران محصول را هم راضی نگه داشته است. البته شتاب رسمی تارا در نسخه دنده‌ای ۱۲٫۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی‌اش هم حدود ۷ لیتر برآورد می‌شود. این‌ها در مقیاس‌های بین‌المللی اعدادی متوسط‌ هستند ولی در مقایسه با محصولات داخلی، می‌توان گفت که تارا وضعیت خوبی دارد.

امکانات خودروی تارا

تارا آپشن‌های بسیار زیادی ندارد. برخی از گزینه‌ها مانند سانروف، حس‌گرهای نور و باران، حس‌گر دنده عقب و… هم از آن حذف شده‌اند. از جمله آپشن‌هایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی؛
  • کیسه هوا برای سرنشینان جلو؛
  • فرمان برقی؛
  • کلیدهای کنترلی فرمان؛
  • سیستم مولتی‌مدیا؛
  • آنتن سقفی؛
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی؛
  • مه‌شکن جلو و عقب؛
  • سیستم بررسی فشار بادها؛
  • کروز کنترل؛
  • و… .

حتما بخوانید: فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

تارا یکی از ایمن‌ترین محصولات ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود. از جمله ویژگی‌هایی که باعث می‌شود از نقطه‌نظر ایمنی در جایگاه خوبی بایستد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد حفاظت از عابران پیاده؛
  • وجود کنترل پایداری فعال الکترونیکی؛
  • استفاده از ورقه‌های دوفازی با استحکام بالا.

تجربه رانندگی خودروی تارا

سیستم فرمان تارا نرم است و همین باعث می‌شود که در سرعت‌های پایین، خودرو کاملا در دست باشد و تجربه رانندگی خوبی رقم بزند. البته وزن این وسیله در بخش جلو کمی زیاد است و همین کنترل فرمان در پیچ‌ها را تاحدی مخدوش می‌کند. اما به‌طور کلی، تارا از نقطه‌نظر تجربه رانندگی از خوب‌های بازار ایرانی است.

بررسی خودرو تارا

قیمت و رقبا

قیمت این خودرو در حوالی آبان‌ماه سال ۱۴۰۰، ۵۸۰ میلیون تومان است. البته این قیمت زیاد به‌نظر می‌رسد و در راستای تلاطمات بازار خودروهای وطنی مبلغی سنگین به‌شمار می‌رود. اگر بخواهید برای خرید به بررسی خودروی تارا مشغول شوید، باید بدانید که رقبای دیگر آن چه گزینه‌هایی هستند:

  • شاهین؛
  • دناپلاس؛
  • پژو ۲۰۷i صندوق‌دار.

کشف مزایا در بررسی خودروی تارا

از مزایای خودروی تارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی مطلوب؛
  • پشتوانه خدماتی مقبول در سراسر کشور؛
  • فضای جادار و طراحی خوب کابین.

کشف معایب در بررسی خودروی تارا

از معایب خودروی تارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف آپشن‌هایی مانند سانروف؛
  • نامتناسب‌بودن طراحی در برخی از بخش‌های ظاهری وسیله.

در آخر

برای بررسی خودروی تارا به ارزیابی بخش‌های مختلف آن پرداختیم. تصمیم‌گیری با دانش بیشتر، نتایج بهتری در انتخاب و خرید به همراه می‌آورد. واقعیت مهمی که در تمام خریدها دیده می‌شود، این است که افراد با در نظرگرفتن جمیع جوانب، در نهایت به سراغ محصولی می‌روند که از ظاهرش بیشتر خوششان آمده و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. شما از این محصول ایران‌خودرو خوشتان آمد؟ چه‌ چیزی را در آن می‌پسندید و ضعفش را در چه می‌بینید؟ هوادار و خواهان خرید این محصول داخلی هستید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. Ahmad
    Ahmad می گوید

    چرا خودرو تارا سینی محافظ زیر موتور ندارد؟!

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      کمپانی خودروساز اینگونه برآورد کرده.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  2. محمد
    محمد می گوید

    داشتن سیستم کنترل پایداری و پلتفرم به روزتر و بدنه محکم تر نسبت به سایر محصولات ایرانخودرو با موتور نسبتا خوب از مزایایی هستش که بنده رو نسبت به خرید اون ترغیب میکند . از معایب هم حذف برخی از آپشن ها مثل سانروف و دوربین عقب و طراحی نامناسب چراغهای عقب خودرو هستش که البته نمونه چراغ های آپکو تونسته این مشکل رو برطرف کند .

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  3. پویا
    پویا می گوید

    یکی از بزرگترین معایب خودرو نداشتن سینی زیر موتور است

  4. بهروز
    بهروز می گوید

    با سلام به نظر بنده بهترین انتخابی که میشه تو ایران داشت با توجه به پولی که داریم بهترین خودرو هستش خیلی عالیه من راضیم ازش البته من اتومات میگم نمیدونم دنده ای چطوری باشه ولی اتوماتیک واقعا خوبه من دنا داشتم این خیلی بهتره

  5. محمد
    محمد می گوید

    سلام در مورد تارا اتوماتیک بعضی ها به مشکلات برقی، سفت شدن فرمان در سرعت های بالا و مشکلات گیربکس اشاره داشتند، خواستم بدونم ایران خودرو این مشکلات رو رفع کرده یا نه؟؟؟ ضمنا من یک ساله برنده شدم و تحویل بهمن ۱۴۰۱ دارم،آیا به موقع ماشین رو تحویل میدن یا تحویل ها با تاخیره؟؟؟ ممنون از سایت خوبتون

  6. نوید
    نوید می گوید

    به نظر من چانگان خیلی از تارا بهتره دست کمش اینه که متورش ایسین ژاپن هست

  7. نوید
    نوید می گوید

    به نظر من چانگان خیلی از تارا بهتره دست کمش اینه که گیربکس ایسین ژاپن هست

  8. علی
    علی می گوید

    داره داداش فقط چون موتور عقبتر و نزدیک شیشه است سینی زیر موتور هم یک تیکه و عقب تر نصب شده بری زیر خودرو میبینیش .سراسر زیر خودرو رو پوشش نمیده و فقط از موتور و گیربکس و کارتل محافظت میکنه بخاطر گردش هوای بهتر سرتاسری کار نکردن و کوچیکتره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.