مقایسه سایپا اطلس و کوییک؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

0 3,192

با ورود سایپا اطلس به بازار، سؤالی که زیاد پرسیده می‌شود این است که اطلس ارزش خرید بیشتری دارد یا کوییک؟ این دو خودرو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ اگر شما هم به خودروهای هاچ‌بک علاقه دارید در دو راهی انتخاب بین کوییک و اطلس گیر افتاده‌اید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا به همه سؤالاتتان پاسخ دهیم.

معرفی سایپا اطلس و کوییک

سایپا اطلس

برگردیم به حدود ۴۰ سال پیش، زمانی که فورد خودرویی با نام فستیوا را معرفی و عرضه کرد. پلتفرم این خودرو دست‌به‌دست چرخید و بعد از کیا به سایپا رسید تا به‌مدت ۳۰ سال از آن برای تولید خودروهای خود استفاده کند. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، قرار است سایپا اطلس و کوییک را با هم مقایسه کنیم. خودروهایی که در حقیقت، یک فیس لیفت از تیبا ۲ هستند و زمانی که ریشه آن‌ها را دنبال کنیم، به فورد فستیوا می‌رسیم. همه این‌ها را گفتیم تا بهتر درک کنید که با چه خودروهایی طرف هستیم؛ پس بیایید مقایسه را شروع کنیم.

مقایسه ظاهری سایپا اطلس و کوییک

گفتیم که اطلس و کوییک هر دو در واقع فیس‌لیفت‌های تیبا۲ هستند، بنابراین می‌توانید حدس بزنید که از لحاظ ابعاد هم کاملا شبیه هستند. برای مقایسه، بد نیست بدانید ۲۰۶ حدود ۱۵ سانتی‌متر از این خودروها کوچک‌تر است.

مشخصات ظاهری اطلس کوییک
طول ۴,۰۲۰ میلی‌متر ۴,۰۲۰ میلی‌متر
عرض ۱,۶۸۵ میلی‌متر ۱,۶۸۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۴۰ میلی‌متر ۱,۵۴۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر ۲,۴۱۰ میلی‌متر
وزن ۱,۰۶۵ کیلوگرم ۱,۰۶۵ کیلوگرم

مقایسه نمای رو به رو سایپا اطلس و کوییک

مقایسه سایپا اطلس و کوییک از نمای روبه‌رو

کوییک و اطلس در نمای روبه‌رو بیشترین تفاوت را دارند و باید گفت که اطلس واقعا ظاهر بهتری دارد. طراحی جلوپنجره اطلس نسبت به کوییک و تیبا۲ بزرگ‌تر شده و حالا شبیه به فورد فوکوس ۲۰۱۸ است. چراغ‌های اصلی هم کاملا بازطراحی و به دیلایت مجهز شده‌اند.

به‌صورت کلی، باید گفت که سایپا در فیس‌لیفت نمای جلوی اطلس موفق بوده و توانسته چهره نسبتا جذابی خلق کند. در سمت مقابل، کوییک را داریم که طراحی ساده‌تری دارد. چراغ‌های اصلی کشیده هستند و تا نزدیکی جلوپنجره امتداد دارند. در نسخه GX دو نوار مشکی از چراغ‌های راهنما شروع می‌شوند و به چراغ‌های دیلایت زیر سپر می‌رسند. همه این‌ها در کنار هم تا حدی چهره یوزپلنگ را تداعی می‌کنند.

نمای کناری اطلس و کوییک

مقایسه سایپا اطلس و کوییک از نمای کناری

به نمای کناری می‌رویم و به کسانی که بتوانند تفاوتی بین این دو خودرو پیدا کنند، می‌توان جایزه داد! قبول داریم که در هنگام فیس‌لیفت خودروها نمی‌توان نمای جانبی را خیلی تغییر داد؛ اما به نظر می‌رسد که طراحان سایپا به‌کلی بیخیال نمای جانبی شده‌اند!

طراحی نمای عقب کوییک و اطلس سایپا

در نمای عقب هم شاهد طراحی معقول اطلس هستیم که البته از محصولات رنو مثل سیمبل کپی شده است. زیر سپر، از فلاپ پلاستیکی بزرگی استفاده شده تا فاصله خودرو از زمین را بیشتر نشان دهد. منبع الهام طراحی چراغ‌های خطر کوییک، محصولات ب‌ام‌و بوده است و طراحان به‌خوبی توانسته‌اند همان ابهت و جذابیت را به کوییک هم منتقل کنند؛ به‌خصوص از آنجا که تنها چراغ‌های LED روی بدنه قرار گرفته‌اند و چراغ‌های روی در، هالوژنی هستند.

در مجموع می‌توان گفت طراحی ظاهری اطلس، دل‌نشین‌تر از طراحی کوییک است.
promotion banner

مقایسه فنی کوییک و اطلس

سایپا از موتور بهبودیافته M15i در کوییک GX و اطلس استفاده کرده است؛ اما این بهبود چه چیزی به ارمغان آورده است؟ حدود ۳.۵ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن گشتاور بیشتر!

مشخصات فنی کوییک و اطلس را در جدول زیر می‌بینید:

مشخصات فنی اطلس کوییک
پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۴ سیلندر ۹ سوپاپ
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۹۰ اسب بخار ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر ۱۳۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی در صد کیلومتر ۶.۹ لیتر ۶.۹ لیتر

 

همان‌طور که در جدول بالا دیدید،‌ همه‌چیز در این دو خودرو شبیه به هم است. اگرچه بعضی خودروسازهای دنیا از یک موتور ۱.۵ لیتری، نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار قدرت بیرون می‌کشند، اینجا شما باید به ۹۰ اسب بخار قدرت راضی باشید. اطلس و کوییک GX هر دو در حدود ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

سیستم تعلیق هم همان چیزی است که تا‌به‌حال در خودروهای سایپا دیده بودیم. اما صندلی‌های جدید، کمی به افزایش کیفیت سواری کمک کرده‌اند. نکته مثبت درباره عملکرد فنی این دو خودرو، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین موتور آن‌هاست که باعث شده خودروهایی اقتصادی باشند.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

مقایسه کابین اطلس و کوییک

در کابین کوییک و اطلس شباهت‌های مشخصی دیده می‌شود. مثلا در هر دو خودرو به‌وفور از پلاستیک خشک و کم‌کیفیت استفاده شده است. سایپا فرمان هر دو خودرو را به شکل Dکات ساخته است تا روح اسپرت را به نمای داخلی بیاورد. در مرکز کابین و داشبورد هم طراحی مشابهی را می‌بینیم؛ هر دو خودرو یک صفحه نمایش دیجیتال ۷ اینچی دارند که از داخل داشبورد بیرون زده و شبیه محصولات ب‌ام‌و است. کمی پایین‌تر هم دریچه‌های گرد تهویه مطبوع قرار گرفته‌اند که البته از لحاظ طراحی کمی متفاوت‌اند. کنترل‌های دیجیتال و دستی تهویه مطبوع هم کیفیت به‌نسبت خوبی دارند.

تفاوت‌ها زیاد نیستند، اما چشمگیرند و مهم‌ترین‌شان، تریم دو رنگ استفاده‌شده در اطلس است که در مقایسه با کوییک، واقعا زیباتر است. البته متأسفانه رنگ کرم استفاده‌شده در قسمت‌های مختلف، یکسان نیست و از طیف‌های کرم متفاوتی استفاده شده است! تفاوت دیگر مربوط به دریچه‌های کولر در دو طرف داشبورد است که در اطلس، دایره‌ای و در کوییک، ساده طراحی شده‌ است. طراحی کلاسترها هم تفاوت دارد که البته بهبودی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در مجموع طراحی داخلی سایپا اطلس زیباتر است، اما کیفیت بهتری ندارد و پیدا کردن پلاستیک نرم یا چرم مصنوعی در فضای داخلی آن، کار راحتی نیست!

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی

سایپا بر طبق عادت، از لحاظ تعداد آپشن‌ بین نسخه‌های اتوماتیک و دنده‌ای تبعیض قائل می‌شود و به همین دلیل، آپشن‌های زیادی را در اطلس G نمی‌بینیم. بنابراین اگر لیست بلندتر آپشن‌ها فاکتور مهمی برای شماست، باید به سراغ اطلس E بروید. کوییک هم همان‌طور که احتمالا انتظارش را دارید، آپشن‌های زیادی ندارد. سانروف، کنترل پایداری و کشش، ورود بدون کلید و گرمکن‌های آینه، آپشن‌هایی هستند که در اطلس وجود دارند اما در کوییک دیده نمی‌شوند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی اطلس G کوییک GX
کنترل پایداری دارد ندارد
کروز کنترل ندارد ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل کشش دارد ندارد
ریموت استارتر ندارد ندارد
استارت دکمه‌ای ندارد ندارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد ندارد
سنسور نور و باران دارد ندارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد ندارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییرلاین ندارد ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی ندارد ندارد
ترمز اضطراری خودکار ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
اتوهلد ندارد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد ندارد
فرمان برقی ندارد ندارد
دنده پشت فرمان ندارد ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد ندارد
ایربگ ۲ کیسه هوا ۲ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد ندارد
صندلی‌ راننده دستی دستی
صندلی سرنشین جلو دستی دستی
گرمکن صندلی ندارد ندارد
سرد کن صندلی ندارد ندارد
ماساژور صندلی ندارد ندارد
شارژر وایرلس ندارد ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله تک کاناله
سانروف دارد ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

بالاخره اطلس بخریم یا کوییک؟

می‌توان گفت سایپا اطلس در مقایسه با کوییک، طراحی جذاب‌تری دارد و تریم داخلی آن هم مدرن‌تر به نظر می‌رسد. اما آیا حاضرید برای این تفاوت‌های ظاهری و چند آپشن بیشتر، حدود ۴۰ میلیون تومان بیشتر هزینه کنید؟ اگر این تفاوت قیمت برای شما منطقی است و به خودروهای کارکرده هم علاقه‌ای ندارید، اطلس می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در یک بازار ایده‌آل خودرو، اطلس باید جایگزین کوییک می‌شد، بدون اینکه قیمت بیشتری داشته باشد؛ فیس لیفت یعنی همین! اما به‌هرحال، چنین اتفاقی برای این خودروها نیفتاده است.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، به‌خوبی با کوییک و اطلس و مزیت‌ها و معایب‌شان نسبت به یکدیگر آشنا شده باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.