اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه شاهین سایپا و سورن پلاس ایران‌خودرو؛ کدام را بخریم؟

شاهین یا سورن پلاس؟ احتمالا این یکی از پرتکرارترین سؤالات در هنگام خرید خودرو باشد! شاهین و سورن پلاس دو سدان از دو خودروساز کشورمان هستند که در بازار ایران به موفقیت خوبی رسیده‌اند. اما کدام‌یک از این دو خودرو انتخاب بهتری است؟ در این مطلب از کارنامه قرار است شاهین و سورن پلاس را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

معرفی سایپا شاهین و سورن پلاس ایران خودرو

شاهین، پرچم‌دار حال حاضر سایپاست که با تمام جنجال‌های خود توانست به موفقیت خوبی در بازار ایران برسد. سایپا، چهار تیپ را برای شاهین در نظر گرفته که دو تیپ آن‌ها دنده‌ای و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند.

در سمت مقابل، سورن پلاس ایران‌خودرو را داریم که از سال‌ها قبل در بازار حضور داشته است و حالا با موتورِ تغییریافته و طراحی متفاوت در خیابان‌ها حضور دارد. سورن پلاس در سه تیپ دنده‌ای عرضه شده است.

در این مطلب، قدرتمند‌ترین نسخه از هر دو خودرو را روبه‌روی هم قرار می‌دهیم؛ یعنی نسخه G شاهین با نسخه EF7 سورن پلاس با هم مقایسه خواهند شد. توجه داشته باشید که نسخه‌های اتوماتیک شاهین، آپشن‌های بیشتری دارند اما برای این مقایسه، نسخه دنده‌ای شاهین انتخاب شده است تا از لحاظ فنی به سورن پلاس نزدیک‌تر باشد.

مقایسه ظاهری شاهین و سورن پلاس

مثل همیشه با مقایسه ابعاد دو خودرو شروع می‌کنیم. طبق جدول زیر، شاهین از لحاظ طولی حدود ۱۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر از سورن پلاس است؛ اما زمانی که از روبه‌رو به هر دو خودرو نگاه کنیم، شاهین بزرگ‌تر به نظر می‌رسد! دلیل آن، نوع طراحی و بیشتر بودن عرض و ارتفاع چند سانتی‌متری شاهین است.

مشخصات ظاهری شاهین سورن پلاس
طول ۴,۴۴۶ میلی‌متر ۴,۵۳۴ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۱ میلی‌متر ۱,۷۲۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر ۱,۴۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر ۲,۶۷۱ میلی‌متر
وزن ۱,۲۷۰ کیلوگرم ۱,۲۵۷ کیلوگرم
بیوک اکسل

اجازه بدهید اصل مطلب را همین ابتدا بگوییم؛ طراحی شاهین سال‌ها جلوتر از سورن پلاس است و شاید زیباترین سدان تولیدی ایران باشد. البته دو نکته وجود دارد: اول اینکه طراحی شاهین یک کپی مو‌به‌مو از بیوک اکسل است و دوم اینکه در مقایسه با رقبای جدید خارجی، طراحی شاهین منسوخ شده است. اما بیایید کمی دقیق‌تر به شاهین و سورن پلاس نگاه کنیم.

مقایسه نمای جلو شاهین و سورن پلاس

در نمای جلو، شاهین طراحی بسیار گیرا و جذابی دارد. چراغ‌ها کشیده هستند و گرافیک خوبی هم دارند، جلوپنجره هم نسبتا بزرگ است و تا حدی یادآور فورد فوکوس است.

در سمت مقابل، سورن پلاس با طراحی قدیمی‌اش قرار دارد که هیچ المان جذابی در طراحی آن وجود ندارد. البته، گرافیک به‌روز شده چراغ‌ها توانسته است نمای جلو را کمی بهتر کند.

مقایسه نمای جانبی شاهین و سورن پلاس

نمای جانبی هر دو خودرو کاملا ساده است و قرار نیست چندان جلب توجه کند. البته شاهین کمی در این نما بهتر عمل می‌کند و زیباتر به نظر می‌رسد. هر دو خودرو رینگ‌های ۱۵ اینچی دارند که واقعا برای خودروهایی با این ابعاد، کوچک است.

مقایسه نمای عقب شاهین و سورن پلاس

به عقب شاهین و سورن پلاس می‌رویم تا نقطه اوج طراحی آن‌ها را ببینیم. طراحی نمای عقب شاهین انصافا بد نیست و حتی شب‌ها، شبیه محصولات بی‌ام‌و است! زیر سپر خودرو هم فلاپ‌های پلاستیکی قرار دارد که باعث شده‌اند شاهین تا حدی اسپرت به نظر برسد.

در سمت مقابل، هرچه بیشتر به نمای عقب سورن نگاه می‌کنید، جذابیت کمتری می‌بینید. چراغ‌های خطر یخی، هم در رنگ سفید و هم در رنگ مشکی عجیب به نظر می‌رسند. مشخص نیست که چرا طراحان، روی صندوق عقب خودرویی با این سبک طراحی و کاربری، یک اسپویلر (بال عقب) کوچک نصب کرده‌اند!

طراحی سورن پلاس کاملا منسوخ شده است؛ اما طراحی شاهین پلاس به‌نسبت جذاب‌تر است.

مقایسه فنی شاهین و سورن پلاس

در نسخه G شاهین (همان نسخه‌ای که در این مطلب بررسی کردیم)، شاهد یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر هستیم که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی همراه شده است. سورن پلاس هم یک موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی دارد که با استفاده از یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

بیایید نگاهی به مشخصات فنی این خودروها بیندازیم:

مشخصات فنی شاهین سورن پلاس
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۷ لیتر
قدرت ۱۱۰ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر ۱۵۳ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷.۲ لیتر ۷.۳ لیتر

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، هر دو خودرو از لحاظ عملکرد در یک سطح قرار می‌گیرند و اختلاف محسوسی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. یک نکته مثبت برای سورن پلاس این است که سیستم توربوشارژ ندارد و به همین دلیل با بنزین کم‌کیفیت سازگارتر خواهد بود و از طرفی دردسرها و استهلاک مربوط به توربوشارژ را تجربه نخواهید کرد.

به‌هرحال، عملکرد هر دو خودرو کاملا متوسط است و در این بخش، هیچ‌کدام برتری محسوسی نسبت به دیگری ندارد. سیستم تعلیق هم همان چیزی است که در خودروهایی مثل پژو پارس دیده بودیم و به همین دلیل، سواری خیلی نرمی را تجربه نمی‌کنید. مصرف سوخت هر دو خودرو چیزی حدود ۷.۵ لیتر است که عدد نسبتا مناسبی به نظر می‌رسد اما با میزان مصرف خودروهای اقتصادی روز دنیا فاصله زیادی دارد.

عملکرد شاهین و سورن پلاس بسیار به هم نزدیک است اما شاهین می‌تواند انتخاب بهتری باشد. موتور سایپا شاهین جدیدتر است و از طرفی، بسیاری از مالکین سورن پلاس، از دمای بالای موتور خودرو گله دارند.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

به مقایسه کابین سایپا شاهین و ایرانخودرو سورن پلاس می‌رسیم. در سرتاسر کابین و داشبورد شاهین از پلاستیک خشک استفاده شده که کمی توی ذوق می‌زند. در سمت مقابل، روی داشبورد و رودری‌های سورن پلاس، پلاستیک نرم دیده می‌شود که حس خوبی می‌دهد؛ اما طراحی کلی کابین و داشبورد کاملا قدیمی است. به‌صورت کلی کابین شاهین مدرن‌تر به نظر می‌رسد که دلیلش استفاده از مانیتور ۷ اینچی کیا سراتو مونتاژی است.

جنس صندلی‌های شاهین چرم مصنوعی است و با وجود اینکه کیفیت خیلی بالایی ندارند اما در مقایسه با صندلی‌های پارچه‌ای سورن پلاس حس بهتری می‌دهند. به لطف فاصله محوری کافی، هر دو خودرو فضای مناسبی برای سرنشینان ردیف عقب دارند و سه نفر با قد متوسط در این ردیف راحت خواهند بود.

شاهین چه از نظر راحتی کابین و چه از نظر طراحی، امتیاز بهتری نسبت به رقیب خود دریافت می‌کند و سورن تنها در قسمت مواد سازنده می‌تواند از شاهین پیشی بگیرد.

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی

سورن پلاس و شاهین خودروهای ارزانی نیستند، اما از لحاظ آپشن جذابیت خاصی ندارند. قبل از بررسی آپشن‌های این دو خودرو باید بگوییم که اگر آپشن فاکتور مهمی برای شماست، بهتر است سراغ چینی‌های کارکرده بروید که از لحاظ آپشن، چند پله بالاتر از سورن پلاس و شاهین هستند.

با‌این‌حال، باید بگوییم که در قسمت آپشن‌ها هم شاهین کمی بهتر عمل می‌کند و خریداران می‌توانند آپشن‌هایی مانند سانروف، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، اتولایت، تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم کنترل کشش و پایداری را در این خودرو ببینند. متأسفانه هیچ‌یک از این آپشن‌ها در سورن پلاس وجود ندارند؛ احتمالا تولیدکنندگان این قسمت را به کلی فراموش کرده‌اند!

جدول مقایسه امکانات رفاهی شاهین و سورن پلاس را در ادامه می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی شاهین سورن پلاس
کنترل پایداری دارد (مدل‌های بعد از تابستان ۱۴۰۲) ندارد
کروز کنترل ندارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل کشش دارد (مدل‌های بعد از تابستان ۱۴۰۲) ندارد
ریموت استارتر ندارد ندارد
استارت دکمه‌ای دارد ندارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب دارد فقط عقب
سنسور تصادف ندارد ندارد
سنسور نور و باران ندارد ندارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد ندارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییرلاین ندارد ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی ندارد ندارد
ترمز اضطراری خودکار ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
اتوهلد ندارد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد ندارد
فرمان برقی دارد ندارد
دنده پشت فرمان ندارد ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب ندارد
دوربین جانبی ندارد ندارد
ایربگ ۲ کیسه هوا ۲ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد ندارد
صندلی‌ راننده دستی دستی
صندلی سرنشین جلو دستی دستی
گرمکن صندلی ندارد ندارد 
سردکن صندلی ندارد ندارد 
ماساژور صندلی ندارد ندارد 
شارژر وایرلس ندارد ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله تک کاناله
سانروف دارد ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

بالاخره سورن پلاس بخریم یا شاهین؟

خب به پایان مطلب رسیدیم و باید به سؤال مهم ابتدای مطلب پاسخ دهیم؛ شاهین بهتر است یا سورن پلاس؟ اگر تا به اینجای مطلب با ما همراه بوده باشید احتمالا به جواب رسیده‌اید. سایپا شاهین تقریبا در تمام بخش‌ها بهتر از رقیب خود یعنی سورن پلاس عمل می‌کند و این چیز عجیبی نیست. سورن پلاس همان سمند قدیمی است که برای سال‌های سال رنگ عوض کرده تا همچنان برای تولیدکننده سودآور باشد. البته شاهین هم خودروی بی‌نقصی نیست! کیفیت مواد مورداستفاده در کابین ناامیدکننده است، شتاب و چالاکی در این خودرو دیده نمی‌شود و تعداد آپشن‌های کاربردی هم کمتر از انگشتان دست است. در نهایت این مصرف‌کننده است که باید در این بازار از بین گزینه‌های موجود خودرویی انتخاب کند. انتخاب شما کدام است؟

/blog/shahin-g-vs-soren-plus-ef7/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • محمد

    سلام. من قبلا سمند داشتم، الان شاهین دارم. البته مقداری در شروع حرکت کند عمل می‌کند ولی به لحاظ طراحی و سواری در جاده، از سمند بهتر هست.

  • مسلم

    من خودم ۴ماهه سورن پلاس دارم – واقعا از لحاظ نرمی و شتاب تو جاده که میرم همه ماشینهای ایرانی بجز دنا توربو و سورن توربو همه رو جا میگذاره حتی ماشین هایی که کورس میگذارن – چه در سربالایی چه در کفی.
    ولی از لحاظ اتاق بروزتر شاهین بهتره – ولی بدونید سیستم توربو موتور شاهین از دور ۲۵۰۰به بالا فعال میشه – یعنی تو ترافیک با دور پایین با موتور تیبا میری مخصوصا با وزن بالای شاهین و وجود سرنشین که دیگه نهایت فشار رو به موتور وارد میکنه و استهلاک خیلی بالایی داره- تازه براورد کردن موتور ۱۶سوپاپ تی یو فایو هم بگذارن باز هم برای شاهین ضعیفه و در سالهای بعد خواهید دید که درب تعمیرگاهها پر از شاهین موتور قدیمی که دیگه خریداری نداره و به یاد پروژه شکست خورده آردی میفتید اتاق پژو، موتور پیکان