اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معرفی سوزوکی سیاز وارداتی؛ سدان ژاپنی و اقتصادی راسا موتور

سال‌هاست که سوزوکی را با گرند ویتارا در ایران به یاد می‌آوریم و به همین دلیل جای خالی سایر محصولات این برند محبوب ژاپنی در کشور حس می‌شد. اما در موج جدید واردات خودرو، قرار است سوزوکی سیاز با راسا موتور به بازار ایران بیاید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب از کارنامه قرار است این سدان اقتصادی ژاپنی را بررسی کنیم و ببینیم چقدر شانس تکرار موفقیت‌های گرند ویتارا را خواهد داشت.

معرفی سوزوکی سیاز

سیاز، سدان اقتصادی برند باسابقه ژاپنی است که برای کشورهای درحال‌توسعه طراحی شده است. سیاز یک سدان سایز متوسط است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شده و حالا پس از فیس‌لیفت‌های متعدد، قرار است آخرین مدل آن با راسا موتور خاورمیانه به بازار ایران بیاید. اما آیا اصالت ژاپنی و سابقه موفق سوزوکی در ایران، می‌تواند به موفقیت سیاز در برابر رقبا کمک کند؟ بیایید ببینیم.

مشخصات ظاهری سوزوکی سیاز

سیاز خودرویی است با طول تقریبی ۴.۵ متری، فاصله محوری ۲.۷ متری و عرض ۱.۷ متری. نزدیک‌ترین خودرو از لحاظ ابعاد به این خودرو، هیوندای اکسنت مدل ۲۰۱۵ است. بنابراین می‌توان گفت که با سدانی سایز متوسط طرف هستیم که البته کمی از سدن‌های میان‌رده چینی مثل آریزو ۵ کوچک‌تر است.

مشخصات
طول ۴,۴۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۷۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر
وزن ۱,۰۱۵ کیلوگرم

 

بررسی نمای جلوی سیاز

اگرچه سیاز خودروی زشتی نیست، اما نمی‌توان گفت جزء محصولات جذاب بازار است. در نمای جلو، چراغ‌های اصلی بزرگ، بیشترین توجه را جلب می‌کنند. چراغ اصلی از نوار دی‌لایت در قسمت پایینی، لامپ‌های اصلی و LED در قسمت مرکزی و نواری کرومی موازی با دی‌لایت در قسمت بالایی چراغ تشکیل شده است که در عین سادگی زیباست. جلوپنجره از طرفین به چراغ‌ها می‌رسد و دو نوار کرومی بالا و پایین آن کشیده شده‌اند. در قسمت پایینی سپر خودرو، چراغ‌های مه‌شکن در داخل دریچه‌های غیرواقعی هوا تعبیه شده‌اند و دور آنها هم مجددا کروم دیده می‌شود. از کروم به‌اندازه کافی و با سلیقه، در نمای روبه‌رو استفاده شده است.

بررسی نمای جانبی سیاز

نمای کناری چیز زیادی ارائه نمی‌دهد و طراحی سیاز در این نما کاملا ساده است. طراحان سعی کرده‌اند با استفاده از کروم برای دستگیره درها و زیر شیشه‌ها، کمی این قسمت را از سادگی در بیاورند. رینگ‌ها هم ۱۶ اینچی هستند که اگر کمی بزرگ‌تر بودند، می‌توانستند نمای جانبی را جذاب‌تر کنند.

بررسی نمای عقب سیاز

نمای پشتی سوزوکی سیاز، سرها را به‌سمت خودش می‌چرخاند اما نه به‌خاطر ظرافت در طراحی یا المان‌های مدرن، بلکه به‌خاطر چراغ‌های خطر غول‌پیکری که تقریبا نیمی از فضای این قسمت را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه چراغ‌ها بسیار بزرگ‌اند، اما زیبا به نظر می‌رسند و به‌خوبی در میان حجم‌پردازی‌های صندوق عقب و سپر جای گرفته‌اند. پایین سپر هم دو شب‌نما وجود دارد که دور آن‌ها نوارهای کرومی قطوری کشیده شده و به نظر می‌رسد نقطه منفی طراحی نمای عقب همین باشد. شاید اگر در این قسمت‌ها دریچه‌های اگزوز حتی به‌صورت فیک استفاده می‌شد، خودرو می‌توانست ظاهر جذاب‌تری داشته باشد.

شاید برخی‌ها طراحی سوزوکی سیاز را خسته‌کننده بدانند؛ اما برای مخاطبان هدف این خودرو، داشتن یک خودروی درجه‌یک ساده و باظرافت، به‌اندازه کافی مناسب است.

مشخصات فنی سوزوکی سیاز

ما همیشه خودروهای ژاپنی را با استهلاک پایین و کیفیت بالا می‌شناسیم و سوزوکی سیاز هم از همین دست خودروهاست. البته، بهتر است سطح توقعاتتان را کنترل کنید؛ چون با یک سدان ارزان‌قیمت ۱۳ هزار دلاری طرف هستید!

سوزوکی سیاز به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندرِ بنزینی با تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد. شاید فکر کنید این اعداد روی کاغذ خیلی هیجان‌انگیز نیستند، اما عملکرد خودرو در دنیای واقعی بسیار بهتر از آن چیزی است که انتظار دارید!

بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی سوزوکی سیاز بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر
گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۰۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر

 

موتور کوچک سیاز با یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک جفت شده است. این خودرو حالت overdrive هم دارد تا حداکثر قدرت و گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. بهبود گشتاور به‌خصوص در سرعت‌های پایین مشهود است و به سواری آرام در شهر کمک می‌کند. ترمزها هم قدرت کافی دارند و پدال حس و بازخورد مناسبی ارائه می‌دهد. فرمان سبک و برای سواری در داخل شهر بسیار مناسب است.

از یک سدان اقتصادی نباید انتظار سیستم تعلیق پیشرفته داشت؛ به همین دلیل در جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب از سیستم تعلیق تورشن بیم استفاده شده است. با وجود این، سیاز سواری راحتی دارد؛ زیرا سیستم تعلیق با توجه به وزن خودرو، به‌اندازه کافی نرم است. فاصله ۱۷۰ میلی‌متری از سطح زمین به مقابله با جاده‌های ناهموار کمک می‌کند و در سرعت‌های پایین صدایی در کابین شنیده نمی‌شود.

امکانات کابین و طراحی داخلی

طراحی داخلی سوزوکی سیاز همانند طراحی بیرون، ساده و تمیز است. جوانانی که خواهان ظاهری اسپرت هستند، ممکن است طراحی داخلی این خودرو را زیاد دوست نداشته باشند؛ اما مشتری هدف این خودرو، قطعاً آن را دوست خواهد داشت. خبری از چرم یا متریال نرم در طراحی داشبورد و درها نیست و همه‌چیز از پلاستیک سخت ساخته شده است؛ اما جنس بسیار خوبی دارد که حس استحکام و دوام را منتقل خواهد کرد. خوشبختانه سیستم مالتی مدیا در نسخه‌های وارداتی هم وجود دارد. این سیستم ۷ اینچی است اما به دو دلیل استفاده از آن خیلی راحت نیست: اول اینکه بازخورد لمسی خیلی دقیق نیست و به تلاش نیاز دارد. دیگر اینکه محل قرارگیری آن کمی پایین است.

از طراحی که بگذریم به فضای کابین می‌رسیم. همان‌طور که می‌دانید، خودروهای این دسته عمدتاً برای خانواده‌های چهار تا پنج نفر تولید می‌شوند. به همین دلیل سوزوکی تلاش کرده است صندلی‌های عقب راحت باشند. افراد با قد معمولی و کمی بلند، از نظر فضای پا و  سر هیچ کمبودی احساس نخواهند کرد اما سرِ افراد خیلی قدبلند، به سقف می‌چسبد. صندلی‌های نسخه وارداتی هم از جنس چرم هستند که کیفیت خیلی خوبی دارند و برای یک سدان ۱۳ هزار دلاری یک نقطه قوت محسوب می‌شوند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز با مجموعه‌ای از آپشن‌های کاربردی اما محدود، ارائه می‌شود. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه هوای تهویه مطبوع برای ردیف عقب، دوربین و سنسور عقب و از مهم‌ترین آپشن‌های سوزوکی سیاز هستند. همان‌طور که در جدول زیر هم خواهید دید، خبری از آپشن‌های مدرن مثل صندلی برقی یا گرمکن، رادارهای مختلف، دوربین ۳۶۰ درجه و … نیست و از این لحاظ ممکن است سوزوکی سیاز در رقابت با همتایان چینی خود عقب بماند. این خودرو به برخی از رایج‌ترین آپشن‌های ایمنی خودرو مانند کیسه هوا، ABS و EBD مجهز شده است، اما تمرکز بیشتر سازندگان، روی آپشن‌های راحتی بوده است.

آپشن‌های سوزوکی سیاز
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
ریموت استارتر ندارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
رادار خط‌خوان ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۲ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد 
سردکن صندلی ندارد 
ماساژور صندلی ندارد 
شارژر وایرلس ندارد
سقف پانوراما ندارد
سانروف ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای سوزوکی سیاز

 قیمت علی‌الحساب سوزوکی سیاز در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، یک میلیارد تومان تعیین شده بود. اما شرکت راسا موتور خاورمیانه قیمت نهایی این سدان ژاپنی را ۱،۴۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان اعلام کرد.

اما رقبای سوزوکی سیاز چه خودروهایی هستند؟ از لحاظ قیمتی هنوز زود است تا برای این خودرو رقیبی در نظر بگیریم اما از لحاظ سطح امکانات و دسته‌بندی سوزوکی سیاز، شاید بتوان تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را به‌عنوان رقبای سیاز در نظر گرفت.

مشخصات شاهین اتوماتیک سوزوکی سیاز تارا اتوماتیک
موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۸ سوپاپ ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ
توان (اسب بخار) ۱۰۹ اسب بخار ۱۱۴ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۷۸ نیوتن‌متر ۱۴۷ نیوتن‌متر ۱۴۴ نیوتن‌متر
مصرف سوخت (۱۰۰ کیلومتر) ۷٫۵ لیتر ۶٫۵ لیتر ۷٫۳ لیتر
سیستم تعلیق محور جلویی مک‌فرسون مک‌فرسون مک‌فرسون
سیستم تعلیق محور عقب میل پیچشی بازو جناقی میل پیچشی
فضای صندوق بار   ۴۲۰ لیتر ۵۵۰ لیتر ۶۴۰ لیتر

 

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم سوزوکی سیاز را به‌طور کامل بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ سؤالات‌تان را دریافت کرده باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید، در پایین همین صفحه در بخش نظرات، آن را بپرسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/suzuki-ciaz/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • امیر

    بنظر شما این خودرو با این قیمت ارزش خرید دارد؟ ممنون میشم زودتر جواب بدید.

    • سعید

      نه با این پول میشه یک شاسی بلند با کیفیت چینی و یا کم کارکرد شاسی بلند خارجی و برند دار خرید.